Aspergerin oireyhtymä lapsuudesta aikuisuuteen

Kuvaus

Yleensä sanon lapselle: ”Onneksi olkoon, sinulla on Aspergerin oireyhtymä”, ja selitän sen tarkoittavan, ettei hän ole hullu, paha tai jotenkin huono, vaan että hän ajattelee eri tavalla kuin muut.
– Tony Attwood

Tony Attwood onnistuu käytännön esimerkkien ja vahvan teoriatiedon vuoropuhelun avulla kuvaamaan hämmästyttävän selkeästi eri-ikäisten Asperger-henkilöiden käyttäytymistä ja sen taustalla olevia syitä.

Kirjassa on useita esimerkkitapauksia ja Asperger-henkilöiden puheenvuoroja. Niiden avulla lukija oppii ymmärtämään paremmin Asperger-henkilöiden käytöksen taustalla olevia motiiveja ja ajatuksenkulkua. Moni oudolta vaikuttava käytös saa loogisen selityksen.

Kirja kuvaa Asperger-henkilöiden elämää lapsuudesta aikuisuuteen saakka. Kirjasta saa monipuolista tietoa eri ikävaiheissa kohdattavista arjen ongelmista ja keinoista selviytyä niistä. Oireyhtymän perustietojen lisäksi kirjassa käsitellään Asperger-henkilön näkökulmasta mm. motoriikkaa, aistiherkkyyksiä, kommunikointia, älykkyyttä, kiusaamista, ystävyyssuhteita, opiskelua, parisuhdetta, psyykkistä hyvinvointia ja työssä käymistä.

Attwood esittelee lukemattomien kuntoutusideoiden ja materiaalien lisäksi useita vinkkejä arjen haastaviin tilanteisiin. Hän korostaa myös lähi-ihmisten oman toiminnan vaikutusta Asperger-henkilön hyvinvointiin. Teos on kattavin suomenkielinen kuvaus Aspergerin oireyhtymästä ja sen vaikutuksesta henkilön elämään eri ikävaiheissa. Selkeästä kirjasta hyötyvät sekä alan ammattilaiset että omaiset.

Suomentaja: Mira Karppelin
Kustannustoimitus: Maiju Mäki