Uutinen 31.1.2023

Autismikirjon lapset ja nuoret opas on julkaistu

Opas on tehty yhtenä kansallisen lapsistrategian toimenpiteenä ja se on tehty siksi, että jokainen lapsi saisi ymmärrystä omana itsenään. Autismiliitto haluaa kiittää kaikkia oppaan tekemiseen osallistuneita asiantuntijoita, joita ilman oppaan tekeminen ei olisi onnistunut. Oppaan tekemiseen ja suunnitteluun on osallistunut kehittäjätyöryhmiä ja kirjoittajia, joista osalla on myös omakohtainen kokemus autismista.

Opas on tehty, koska autismitietoa ei ole tarpeeksi lasten ja nuorten kanssa toimivilla ammattilaisilla, omaisilla ja päätöksentekijöillä. Opas onkin tarkoitettu aikuisille, jotka toimivat sivistys-, sosiaali- ja terveyspalveluiden työntekijöinä. Opas on myös kaikille, jotka tekevät päätöksiä, jotka vaikuttavat lapsiin ja heidän läheisiin. Opas on tehty myös niille lasten vanhemmille ja läheisille, jotka tarvitset lisätietoa autismikirjosta ja sen ilmenemismuodoista.

Autismikirjon tunnistamisen vahvistaminen on tärkeää, ja se liittyy myös lasten ja lapsiryhmien eriarvoisuuden torjuntaan ja haavoittuvassa asemassa olevien lasten oikeuksien toteutumiseen. Tunnistamattomuus vaikuttaa lapsen kehitykseen, hyvinvointiin, osallisuuden kokemuksiin ja tuen puutteeseen, sen määrän vähäisyyteen ja toteutuksen vääräaikaisuuteen sekä vanhempien ja läheisten voimavarojen ehtymiseen.

Lapsistrategian lähtökohtana on kaikkien lasten Suomi ja Autismiliiton tuottama opas on yksi askel kohti sen toteutumista. Autismikirjon lasten, nuorten ja heidän läheisten ei tarvitse joutua väliinputoajiksi tai syrjäytyä. Heidän ei tarvitse joutua pyytämään ja taistelemaan, että he saavat, mitä tarvitsevat. Autismikirjoon ei kuulu syrjäytymisen kokemukset ja itsetuntemuksen heikkous, eikä haastava tai huono käytös. Nämä ovat usein reaktiota, jotka syntyvät eri tekijöiden toimesta ja niiden seurauksina. Vastuu asioiden muuttamiseen on meillä kaikilla, ja omaan toimintaamme voimme myös vaikuttaa. Lapsi voi muuttaa omaa käytöstään ja kehittyä taidoissaan, kun hänelle siihen annetaan työkaluja, ohjausta ja aikaa.

Voimme ottaa vastuun siitä, että autismikirjon lasten kohdalla lasten oikeudet toteutuvat. Voimme myös ottaa vastuun siitä, että läheiset eivät väsy ja joudu jatkuvasti taistelemaan ja tekemään valituksia annetuista negatiivisista päätöksistä. Muutos on ehkä suurin meille, jotka olemme tottuneet tiettyihin toimintatapoihin, mutta muutos kannattaa ja muutoksiin ryhtyessään voi myös huomata, että joustamalla omista tavoista ja luoduista säännöistä voi tuottaa toisella hyvinvointia ja mahdollisuuden osallistumiseen syrjäytymisen sijaan.

Linkki oppaaseen: Autismikirjon lapset ja nuoret opas-lapset-ja-nuoret

Oppaasta on saatavilla myös PDF-tiedosto, joka löytyy ylläolevan linkin sivustolta.
Oppaan ruotsinkielinen versio julkaistaan lähiaikoina.

Lisätietoja:

Elina Vienonen, oppaan kirjoittaja ja toimittaja
elina.vienonen(ät)autismiliitto.fi

Piirretty kuva. Kaksi keltaista hahmoa, toinen aikuinen, toinen lapsi. Aikuinen pitää sateenvarjoa. Heidän ympärillään kaaren muodossa purppuran sävyisiä palloja.