Uutinen 3.10.2024

Autismiliiton kuukauden nostot: syyskuu

Syyskuussa muun muassa annoimme lausunnon mielenterveyden periaatepäätöksestä. Osallistuimme yhdessä muiden järjestöjen kanssa kannanottoihin vammaispalvelulaista ja järjestöleikkauksista. Julkaisimme myös uuden jakson podcastista, kohtasimme satoja ihmisiä keskusteluilloissamme ja webinaareissa sekä annoimme neuvontapalvelua.

Julkaisemme kuukausittain nostoja toiminnastamme, jotta seuraajillemme syntyy parempi kuva siitä, mitä liitossa tehdään.

Linkit avautuvat erillisiin välilehtiin.

Syyskuussa

• Kirjoitimme mielipidekirjoituksen HS:iin: Neurokirjon lapsella aggressiivinen toiminta on avunhuuto.
  • Tavoitimme lähes 300 ihmistä maksuttomilla autismi-infoilla ja webinaareilla.
  • Suositussa webinaarissa Naiset ja tytöt autismikirjolla käytiin vilkasta keskustelua ja koettu hyöty 4,7/5.
  • Suoraa puhetta autismista -podcastin 10. jakso julkaistiin aiheesta ”Ekkoilua vai ihan vaan harrastamista?”.
  • Järjestimme 6 vertaishetkeä netissä eri teemoista.
  • Järjestimme Kasperin, ADHD-liiton ja Leijonaemojen kanssa yhteistyössä  Erityislapset ja lastensuojelu- webinaarin, joka keräsi lähes 200 kuulijaa.
  • Osallistuimme kokemustoimintaverkoston kehittämispäivään.
  • Neuvontapalvelussa kohtasimme 119 ihmistä.
  • Vierailimme Discordissa sekä AHDH-liiton ADHOODS- palvelimella että Mieli ry:n Sekasin-palvelimella.
  • Käynnistimme hyvien käytäntöjen etsimisen kouluista yhdessä ADHD-liiton kanssa.
  • Annoimme STM:lle lausunnon mielenterveyden periaatepäätöksestä: Neurokirjon ihmiset tulee ottaa huomioon mielenterveyden edistämisessä.
  • Osallistuimme 25 järjestön yhteiseen kannanottoon vammaispalvelulaista: Järjestöt eivät hyväksy vammaispalvelulain vesittämistä.
  • Teimme kannanoton järjestöleikkauksista yhdessä kehitysvammajärjestöjen kanssa Kannanotto: STEA-leikkaukset vaarantavat kehitysvamma- ja autismijärjestöjen ydintoiminnat.
  • Tapasimme Tekniikan akateemisia autismikirjon ihmisten työllistymisestä.
  • Tapasimme Väylävirastoa ja Traficomia aiheena mm. aistiesteettömyys.
  • Osallistuimme Kumppanuuskeskuksen 25-vuotisjuhliin Oulussa ja pidimme tapahtumassa Pohjois-Suomen aluetoimistolla avoimet ovet.
  • Lähetimme Autismiliiton syyskauden ensimmäisen uutiskirjeen.
  • Vastasimme mm. Helsingin Sanomien ja Ylen yhteydenottoihin ja etsimme toimittajille haastateltavia.
Autismiliiton toiminnan nostot syyskuulta. Tekstipohjainen sisältö avattu artikkelin tekstissä.

Aihealueet