Numero 3/2019 Vinkkejä arkeen

Henkireikänä juoksu

Neljä autismikirjon lapsen äitiä juoksi yhdessä Helsinki City Maratonviestin. Heille juoksu on matalan kynnyksen harrastus, joka ylläpitää fyysistä kuntoa ja tarjoaa vaativan arjen keskellä hetken omaa aikaa. Maalialueella oli hymy herkässä ja harkittiin jo seuraavaan juoksutapahtumaan osallistumista.

Erityinen arki vaatii vanhemmilta paljon aikaa ja voimia. Lapsia pitää vahtia ja toimintaa ohjata. Kommunikointia harjoitella. Verkostopalavereita järjestää hoitavien tahojen ja koulun kanssa. Hakemuksia täyttää ja valituksia runoilla. Valvoa öitä. Jotenkin pitäisi töissäkin käydä. Ja paljon kaikkea muutakin.

Vaativan erityisarkirumban keskellä on kuitenkin tärkeää tehdä asioita, joista nauttii ja jotka tekevät itselle hyvää. Silloin jaksaa taas intensiivistä arkea. Juoksu on joillekin juuri sellainen henkireikä, josta tulee sekä henkisesti että fyysisesti hyvä olo. Se on usein myös helppo sovittaa arkeen, koska juoksemiseen ei tarvita mitään ennalta määrättyä aikataulua, ja sen voi aloittaa heti kotiovelta. Jos erityislapsi sattuu olemaan sellainen, joka tykkää juosta, liikkua ja päättää vaikkapa kävelyn aikana lähteä yks kaks yllättäen spurttaamaan, on olennaista olla sen verran hyvässä kunnossa, että pysyy lapsen perässä.

Lisämotivaatiota lenkkeilyyn

Juoksun treenaamiseen voi joissakin tilanteissa auttaa, että asettaa tavoitteen, johon tähdätä. Esimerkiksi juoksutapahtumaan osallistuminen voi antaa juuri sitä kaipaamaa lisämotivaatiota viikoittaisiin lenkkeihin. Pääkaupunkiseudun Autismin kirjon yhdistysten (PAUT) keskuudesta löytyi neljä äitiä, joiden yhtenä henkireikänä toimii juuri juoksu. He päättivät osallistua Helsinki City Maratonviestiin.

Maratonviestissä neljä juoksijaa juoksee yhteensä kokonaisen maratonin pituisen matkan. Matkat olivat 15 km, 8 km, 7 km ja 12 km. Juoksijan mukana kulkee kapula, ja vaihtopaikalla juoksija ojentaa kapulan seuraavalle juoksijalle. Joukkueemme koostui PAUTin jokaisesta jäsenyhdistyksestä: Pia Karasjärvi Vantaan autismin kirjo ry:stä, Anne Kvist Suomen Autismiyhdistyksestä, Niina Halonen-Malliarakis Helsingin Autismi- ja Aspergeryhdistyksestä, sekä Minna Kaven Espoon Autismi- ja Aspergeryhdistyksestä. Viestijoukkueelle piti keksiä nimi, joten meistä tuli Team PAUT, ja hankimme itsellemme jopa PAUT juoksupaidat.

Ei suorituspaineita

Sovimme heti alussa, että emme aseta minkäänlaisia aikatavoitteita juoksutapahtuman suhteen. Etusijalla oli alusta lähtien rentous ja hauskanpito, sillä kukaan meistä ei kaivannut yhtään lisää stressiä elämäänsä. Jokainen meistä treenasi omalla ajalla omalla tavallaan, ja silloin tällöin tsemppasimme toisiamme omassa Whatsapp-ryhmässämme. Juoksulenkkien lisäksi treeniksi kelpasi myös vaikkapa käynti trampoliinipuistossa erityislapsen kanssa.

Helsinki City Maratonviesti juostiin lauantaina 18.5.2019 iltapäivällä. Päivä oli aurinkoinen ja melkoisen lämmin. Osallistujia oli paljon, ja tunnelma sopivalla tavalla jännittynyt ja innostunut. Keskustelimme vielä Whatsapissa ennen aloitusta, ja tsemppasimme toisiamme. Juoksu kulki meillä kaikilla hyvin, ja viestikapula siirtyi sujuvasti juoksijalta toiselle.

Hauskinta juoksutapahtumissa on kannustava yleisö. Tuntemattomien kannustus on kyllä jotain mieletöntä, se saa jaksamaan eteenpäin ja antaa lisää energiaa silloin, kun sitä ei tahdo muuten löytyä.

Tapasimme maalialueella, kun olimme kaikki juosseet omat osuutemme, uupuneina, mutta erittäin hyvällä tuulella. Tämä oli sen verran hyvä kokemus, että harkitsimme sen uusimista. Upean ja pitkän päivän jälkeen oli mukava palata taas kotiin perheen luokse jatkamaan erityistä arkea, yhtä positiivista kokemusta rikkaampana.

Teksti: Pia Karasjärvi

Kuva: Anne Kvist

Artikkeli on julkaistu Autismi-lehdessä 3/2019.