Numero 3/2023 Vinkkejä arkeen

Hiljaisempia vaihtoehtoja julkisiin palveluihin

Hiljaiset paikat -hankkeen toiminta kutsuu meidät kaikki kaupunkikulttuurin kehittämiseen, jossa tavoitteena on hiljaisuuden lisääminen vapaa-ajan ääniympäristöissä: kahviloissa, baareissa, ravintoloissa, kaupoissa ja ihmisten omassa arjessa.

Hiljaiset paikat on syntynyt sosionomi ja muusikko Asta Hannulan halusta luoda terveellisempää kaupunkiympäristöä meille kaikille. Havahtuminen julkisten palveluiden hälyisyyteen tapahtui Hannulalle oman meluvaurion myötä.

Lukuisten keskustelujen, ahkeran verkostoitumisen ja kartoitustyön aikana syntyi ymmärrys ja varmuus siitä, että on olemassa suuri joukko ihmisiä, jotka kaipaavat hiljaisempaa ympäristöä. Kehittyi idea kerätä saman sivun alle tietoa muun muassa paikoista, joissa ei soiteta musiikkia. Hiljaiset paikat -hanke on saanut apurahoja Koneen Säätiöltä ja Kuuloliitolta. Yhteistyötä on käynnistetty eri organisaatioiden kanssa ja toimintaa tukee joukko eri tieteenalojen asiantuntijoita.

Kahvikuppi kahvilan pöydällä, taustalla lämmin valaistus ja asiakkaita kahvilan tiskillä.
Kuva: Adobe Stock

Musiikiton paikka -merkki

Hiljaiset paikat lanseeraa vuoden 2023 aikana Musiikiton paikka -merkin, jolla kartoitetaan jo olemassa olevia musiikittomia palveluita. Vapaa-ajan palvelusta vastaava yrittäjä tai tilaisuuden järjestäjä voi kiinnittää merkin ovenpieleen tai nettisivuilleen tiedottaakseen kävijöille, että kyseessä on paikka, jossa ei soiteta taustamusiikkia. Etsimme mukaan yhä uusia yrittäjiä ja tapahtumien järjestäjiä, jotka innostuvat tarjoamaan hiljaisempia vaihtoehtoja asiakkailleen.

Musiikittomuus ei ole laadukkaan ääniympäristön tae, mutta se voi rauhoittaa hälyisyyttä. Musiikittomuus voi myös olla monelle tärkeä kriteeri paikan valinnan suhteen. Musiikittomuudesta tiedottaminen on sekä asiakkaalle että palveluntarjoajalle se ensimmäinen, helppo askel. Jatkossa Hiljaiset paikat -toiminnan tavoitteena on kehittää yhä monipuolisempia tiedottamisen tapoja, jotta myös laadukkaat musiikkia sisältävät ääniympäristöt erottautuvat. Hiljaiset paikat haluaa nostaa esille ammattimaisen akustoinnin ja äänisuunnittelun merkitystä.

Hyvä kuuloympäristö on myös saavutettavuuden ja esteettömyyden kysymyksiä. Merkittävässä roolissa on siis myös halu tehdä työtä osallisuuden ja tasavertaisuuden edistämiseksi. Esteetön ääniympäristö hyödyttää meistä jokaista, mutta on paljon ihmisiä, joiden on haastavaa kuulla tai vaikkapa keskittyä hälyisässä ympäristössä.

Miksi hiljaisuuteen kannattaa hakeutua?

Hiljaisuuden lisäämisellä on suora vaikutus hyvinvointiimme. Valitsemalla hiljaisemman vaihtoehdon voit vaikuttaa kehon ja mielen stressitasoon positiivisesti. Hiljaisuudella on meihin melkein samankaltainen vaikutus kuin levolla. Se tekee meistä luovempia, älykkäämpiä ja varmempia. Äänten ei tarvitse olla kovia, myös pelkkä hälyssä oleminen voi olla terveydelle haitallista. Melun ja häiritsevien äänten vaikutukset terveyteemme alkavat kokonaisuudessaan hahmottua tutkijoille vasta nyt. Sillä näyttäisi olevan suuri vaikutus elämänlaatua ja mielenterveyttä koskeviin indikaattoreihin.

Musiikiton paikka -merkki. Ympyrän keskellä lukee "musiikiton paikka, music free zone" ja pienemmällä "hiljaisetpaikat.fi"

Miten mukaan Hiljaiset paikat -toimintaan?

• Tilaa Hiljaiset paikat -tarroja ja jaa niitä tilaisuuden tullen tutuille tai vapaa-ajan paikkoihin, joissa käyt.
  • Kartoita oman alueesi musiikittomia paikkoja ja ehdota palvelulle Musiikiton paikka -merkin käyttöönottoa.
  • Jos taustamusiikki häiritsee, pyydä kahvilan tai ravintolan henkilökuntaa laittamaan musiikkia hiljemmalle tai kokonaan pois.
  • Levitä Hiljaiset paikat -sivuston linkkiä omilla some-kanavillasi.
  • Mittaa desibelejä paikoissa ja tule tietoiseksi eri paikkojen äänitasojen eroista (ohjeet Hiljaiset paikat-sivustolla).

Hiljaiset paikat on yhteisö, jonka jäseniä yhdistää halu löytää hiljainen ravintola tai musiikiton kahvila vapaa-ajan vietolle.

www.hiljaisetpaikat.fi

Teksti Asta Hannula
Kuva Adobe Stock

Artikkeli on julkaistu Autismi-lehdessä 3/2023.

Aiheeseen liittyvää

Asetelma esineitä ylhäältä päin kuvattuna: langattomat ja langalliset kuulokkeet, kahdet korvatulpat, muovinen hiuslenkki, JBL-logoinen säilytyspussi, stimmausvälineitä, purukumipussi ja huulirasvarasia. Kun äänet aiheuttavat pahoinvointia