Siirry sisältöön
Haku Lahjoita
Numero 2/2024 Tuki ja kuntoutus, Vinkkejä arkeen

”Tee asioita, jotka sua kiinnostaa”- yliopisto-opiskelijan ensiaskelia

Toimin Tampereen yliopistossa opinto-ohjaajana, yksilöllisten opiskelujärjestelyiden asiantuntijana sekä neuromoninaisille opiskelijoille suunnatun tuen suunnittelijana ja koordinaattorina. Keräsin tähän artikkeliin opiskelijan nivelvaiheen kannalta keskeisimpiä teemoja, joihin voi varautua opintojen ensimmäisten viikkojen aikana. Tekstin tukena käytin ohjaamieni opiskelijoiden omia sanoituksia.

Yliopiston ovi aukeaa

Valmistele itseäsi muutokseen.

Kun ensimmäistä kertaa avaat yliopistokiinteistön ovet tutkinto-opiskelijana, avautuu edessäsi aivan uusi elämänvaihe. Ilmassa tuoksuu ehkä jännitys, helpotus, epätietoisuus tai miljoonat kysymykset: mitä kaikkea pitääkään opinnoista tietää? Mitä minulta odotetaan? Selviänkö opiskelusta? Entä itsenäisestä asumisesta ja raha-asioiden hoitamisesta? Pysynkö aikataulussa? Entä kaikki uudet sosiaaliset kontaktit – löydänkö ympärilleni ihmisiä, joiden kanssa voin olla oma itseni?

Kuva isosta aulasta ja portaista, yksi ihminen portaiden yläosassa.
Tampereen yliopiston pääaula. Kuva: Sanna-Mari Mertaniemi

Valmistautuminen opintojen alkuun

Pidä arki mahdollisimman tavallisena.

Opintoihin valmistautuminen kannattaa aloittaa hyvissä ajoin, jotta uuden elämänvaiheen muutokset eivät kasaannu. Oman asunnon hankkiminen, muutto ja omasta arjestaan huolehtiminen raha-asioineen, siivouksineen ja ruokailuineen vaatii jokaiselta nuorelta harjoittelua ja totuttelua. Oman arjen rytmi on hyvä olla kunnossa ja tasapainossa ennen kuin opinnot alkavat, sillä toimiva arki on yksi tärkeimmistä hyvän opiskelukyvyn takaajista.

Ennen lukukauden alkamista opiskelijat saavat sähköpostia yliopistosta. Opiskelupaikka tulee vastaanottaa ja ilmoittautua ensimmäiseksi lukuvuodeksi. Kelan kanssa opiskelija hoitaa opintotukiasiat. Tampereen yliopisto avaa Uusien opiskelijoiden orientaatio -Moodlen jo elokuun alussa. Tällöin uudella opiskelijalla eli fuksilla on aikaa tutustua opiskelukäytänteisiin, virtuaaliseen opiskeluympäristöön, opintojen suunnitteluun ja ohjauspalveluihin, tenttimiskäytäntöihin sekä opintojen tukena käytettyihin tietojärjestelmiin. Tampereella on käytössä opiskelijatietojärjestelmä Sisu, johon opiskelija rakentaa oman opintosuunnitelman. Opintosuunnitelman voi tehdä itsenäisesti, mutta siihen saa myös tukea ja apua opintojen eri vaiheissa. Orientoinnin apuna on myös yliopiston verkkosivuilla oleva Opiskelijan opas.

Orientaatioviikko

”Perinteiset ilmoitustaulut on edelleen hyviä paikkoja löytää tietoa siitä, kuka voi olla avuksi.”

Orientaatioviikko on Tampereen yliopistossa opintojen aloituksen starttiviikko, jolloin uuden opiskelijan vastaanottaa oma tuutoriopiskelija sekä koulutusasiantuntija. Oman koulutusohjelman Tervetuloa -tilaisuudessa esittäytyvät usein myös opintoneuvojat, opettajat sekä joillain koulutusaloilla toimivat tuutoriopettajat. Orientaatioviikon tilaisuuksissa opiskelijoille kerrotaan, mitä opinnot pitävät sisällään, millainen on tutkintorakenne, miten opintosuunnitelma rakennetaan ja millaisia opiskelutapoja on omassa koulutusohjelmassa käytössä. Näiltä orientaatioviikon henkilöiltä voit myös kysyä apua ja tukea opintoihisi.

Tuutoriopiskelija on yleensä vuoden verran samaa alaa opiskellut opiskelija, jonka tehtävänä on auttaa opintojen alussa ja tutustuttaa opiskelijoita toisiinsa. Ensimmäisillä viikoilla on monenlaisia illanistujaisia ja bileitä. Eräs neuromoninainen opiskelija neuvoo kuitenkin: ”Ota itsesi ja jaksamisesi huomioon, ihmisiä voi kohdata muuallakin. Tärkeämpää on olla virkeä opiskelupäivinä, jotka eivät tosin orientaatioviikollakaan ole välttämättä kovin pitkiä.”

Opiskelijan voi olla hyvä osallistua kampuskierrokselle. Opastettu kierros auttaa löytämään kampuksella sijaitsevat lounaspaikat, luentosalit, kirjaston ja muut työskentelytilat. Orientaatioviikolla on paljon toimintaa, mutta tapahtumiin on hyvä osallistua oman jaksamisen mukaan.

Erilaisia värikkäitä haalarimerkkejä kangastaululla.
Haalarimerkkejä. Kuva: Sanna-Mari Mertaniemi

Erilaiset tuen muodot

”Perinteiset ilmoitustaulut on edelleen hyviä paikkoja löytää tietoa siitä, kuka voi olla avuksi.

Opiskelijoita ohjaa Tampereen yliopistossa moni eri nimikkeen alla työskentelevä henkilö. Opinto-ohjaajia on yliopistossa vain kourallinen, mutta ohjaustyössä on mukana myös muita opiskelijaa tukevia asiantuntijoita, uraohjaajia ja opintopsykologeja. Heihin voi ottaa yhteyttä, jos kaipaa lisätukea esimerkiksi omien ajatusten jäsentämiseen, jaksamisen tueksi tai vertaisen kohtaamiseen.

Opiskelija, jolla on neuromoninaisuuden diagnoosi, voi varata ajan yksilöllisten opiskelujärjestelyiden asiantuntijalle oman opiskelun tuen kartoittamiseksi. Ajanvaraus on hyvä tehdä opiskelujen alkuvaiheessa. Ohjaajan kanssa voi miettiä opiskelun apukeinoja, opiskelutaitojaan ja omia vahvuuksiaan sekä miten niitä voi hyödyntää ja vahvistaa. Tukea saa, mutta sitä pitää myös osata etsiä. Tampereen yliopistossa tähän hyvänä apuna on ollut, alussa jo mainittu opiskelijan orientaatioalue Moodlessa sekä esimerkiksi ohjauspalveluiden Jodel.

Lukukauden alkaessa on Tampereen yliopistossa neuromoninaisten opiskelijoiden infotilaisuus NOOA, jossa tarjotaan neuromoninaisille opiskelijoille opintojen aloittamista helpottavia yleisiä ohjeita ja vinkkejä. Mikäli uusi opiskelija tarvitsee moninaisuutta ymmärtävän ympäristön ja mahdollisuuden pyytää ohjauksellista apua, on NOOA hyvä tilaisuus tähän tarkoitukseen.

Uusien ihmisten tapaaminen vertaistuen ryhmissä

”Vertaistuen ryhmät ovat antaneet tunteen, että mulla on sosiaalista elämää.

Uudessa opiskelijaympäristössä kohtaa myös paljon uusia ihmisiä. Moni opiskelija on järjestötoiminnan piiristä löytänyt sellaiset ihmiset, jotka on kokenut kaltaisekseen. Kohtaamisia ja vapaa-ajan vertaistukea tarjoavat aine- ja harrastejärjestöt sekä killat. Tampereella on vastikään perustettu myös Neuromoninaisten opiskelijoiden oma järjestö Nemo ry. Kahdenkeskistä opiskelu- ja kaveriseuraa voi löytää myös yliopiston StudyBuddy -Moodlesta, jonne voi jättää oman ilmoituksensa.

Tampereen yliopistossa on neuromoninaisille opiskelijoille suunnattua toimintaa. Näistä ensimmäisenä on perustettu VENE eli Neuromoninaisten opiskelijoiden vertaistuen ryhmä. VENEessä keskitytään etsimään käytännön vinkkejä toiminnan ohjauksen ja jaksamisen tueksi sekä jakamaan vertaisena ajatuksia opiskelusta. Vertaistukea on hyödynnetty myös JOLLA-ryhmissä. JOLLA on saman- tai rinnakkaisalan opiskelijoista muodostettu ohjauksellinen pienryhmä, jossa käydään läpi opintojen aloituksen kannalta keskeisimpiä asioita: kerrataan opiskelijan lähtötilanne, suunnitellaan ajankäyttöä sekä keskitytään muihin lukuvuoden aloituksen teemoihin (esim. mistä löytyy tietoa).

Huolehdi omasta jaksamisesta

”Selvitä jo heti alussa millainen työmäärä on riittävä.

Yliopisto-opiskelu poikkeaa useimmilla aloilla toisen asteen opinnoista jo niiltä osin, että se edellyttää itsenäistä oman toiminnan suunnittelua ja työotetta. Työmäärät voivat vaihdella paljonkin eri vaiheissa opintoja ja itsenäistä työskentelyä, eli tehtävien tekemistä, lukemista ja kirjoitustyötä, on ajoittain paljon. Siksi opiskeluun on hyvä suunnitella sellainen päivärytmi, joka tukee toimintakykyä ja sen säilyttämistä kiireisimpinäkin aikoina. Opintoja ei tarvitse paahtaa joka päivä 8 tuntia kerrallaan, vaan päivän rytmittämistä kannattaa opetella jo alusta alkaen. Mikäli tehtävän aloittaminen tuntuu tuskallisen vaikealta, on hyvä aloittaa 15 minuutin lyhyissä pätkissä. Pienin askelin eteneminen on myös riittävää.

Ja vielä lopuksi… ”Onnistumisen kokemukset on tärkeitä, mutta niitä voi löytää myös muualta kuin opinnoista. Rauhoitun kun pysähdyn tekemään myös sitä missä mä oon hyvä.” 


Sitaatit ovat luvallisia lainauksia Tampereen yliopiston neuromoninaisilta opiskelijoilta. Kaunis kiitos heille.

Teksti ja kuvat Sanna-Mari Mertaniemi

Tampereen yliopiston neuromoninaisille opiskelijoille suunnatut tuen muodot

1) Nooa-info – infotilaisuus neuromoninaisille opiskelijoille opintojen alkaessa.

2) Jolla – opinto-ohjausta pienryhmässä. Ryhmässä käydään läpi opintojen keskeisimmät toiminnot sekä ne opintoihin liittyvät kysymykset, jotka ovat jääneet vaille vastausta.

3) Vene – vertaistukea neuromoninaisille opiskelijoille. Tapaamisissa keskitytään opiskelukykyä ylläpitävien teemojen käsittelyyn, mutta se tarjoaa myös mahdollisuuden tavata muita opiskelijoita.

4) Yksilölliset opiskelujärjestelyt – opiskelija voi varata ohjausajan yksilöllisten opiskelujärjestelyiden asiantuntijalle, jonka kanssa oma tilanne käydään läpi sekä laaditaan ehdotus. Opiskelija voi pyytää opettajalta ehdotuksen mukaisia keinoja tukemaan oppimista ja ylläpitämään opiskelukykyä. Ehdotukset ovat nimensä mukaan yksilöllisiä ja niiden toteutumisesta päättää viime kädessä kunkin kurssin opettaja.

5) Tampereen neuromoninaiset opiskelijat Nemo ry – ensimmäisen VENE-ryhmän pohjalta perustettu opiskelijajärjestö. Nemosta lisää www.nemory.fi (linkki avautuu uuteen välilehteen)

Kuvassa läppäri, jossa olevassa diassa Nemo ry:n asialista. Näppäimistöllä kirjolohi-pehmolelu.
Nemo ry:n ensimmäisessä jäsenillassa oli mukana myös yhdistyksen maskotti Neurokirjolohi. Kuva: Sanna-Mari Mertaniemi

Kirjoittaja Sanna-Mari Mertaniemi on opinto-ohjaaja, koordinaattori sekä neuropsykiatrinen valmentaja Tampereen yliopiston ohjauspalveluissa.


Artikkeli on julkaistu Autismi-lehdessä 2/2024.