Kannanotot ja lausunnot 26.8.2024

Mielipide: Jokainen määrittelee itse, mitä autismi hänen kohdallaan tarkoittaa

Viime viikkoina on HS:n mielipidepalstalla kirjoitettu näkemyksiä autismikirjosta. Autismikirjon henkilöt kokevat autisminsa eri tavoin. On hyvä, että eri näkökulmat tulevat esiin. Jokaisen kokemus autismistaan on yksilöllinen, oikea ja aito, kirjoittaa Autismiliiton toiminnanjohtaja Satu Taiveaho Helsingin Sanomien mielipidepalstalla.

Autismi ei ole sairaus. Autismi on synnynnäinen ja koko elämän mittainen tila. Autismikirjolla on huippulahjakkaita, mutta myös kehitysvammadiagnoosin omaavia, suurin osa on jotakin tältä väliltä. Jotkut pystyvät elämään hyvin itsenäisesti, toiset voivat tarvita monialaista tukea läpi elämänsä. Kaikki ovat yhtä arvokkaita.

Autismiin liittyy usein hyvä keskittymiskyky, kyky havaita yksityiskohtia ja ratkaista ongelmia sekä hyvä oikeudentaju. Autismi näkyy usein vaikeuksina sosiaalisessa kanssakäymisessä, aistien välittämän tiedon ja sen tulkinnan erilaisuutena ja hermoston poikkeuksellisena herkkyytenä kuormitukselle. Myös oman toiminnan ohjauksessa voi olla vaikeuksia.

Sana autismikirjo kuvaa autismin moninaisuutta. Autismikirjon henkilöiden tuen tarve vaihtelee yksilöiden välillä esimerkiksi iän, elämäntilanteen ja tukitoimien vaikutuksesta.

Tähän liittyy se, koetaanko autismi vammaisuudeksi vai koetaanko, että yhteiskunta vammauttaa autismikirjon henkilöitä. Kun yhteiskunta ei huomioi autismikirjolla olevien tarpeita ja ympäristö on usein kohtuuttoman kuormittava, siitä voi seurata toimintarajoitteita. Moni tarvitsee esimerkiksi vammaispalveluja.

Palveluiden saamisen ei tulisi perustua diagnoosiin, vaan toimintakykyyn ja yksilöllisiin tarpeisiin. Valitettavasti palveluiden saanti mahdollistuu usein vasta, kun henkilö on saanut diagnoosin. Jokaisen tulee saada tarpeitaan vastaava apu ja tuki, jokaisen tulee päästä osalliseksi yhteiskunnassa.

Eri yhteyksissä käytetään eri termejä. Lääketieteen kontekstissa käytettävä terminologia on erilainen kuin muussa yhteydessä käytetty. Autismikokemusten moninaisuus on sitä tilkkutäkkiä, jota havainnollistetaan hyvin Suomen Autismikirjon Yhdistyksen sivuilla. Jokainen määrittelee itse, mitä autismi hänen kohdallaan tarkoittaa.

Satu Taiveaho,
Autismiliitto ry