Uutinen 16.10.2024

Mitä autismi sinulle on? Osallistu somekampanjaan!

Tällä viikolla 14.10.2024 käynnistyi Turun seudun autismi- ja ADHD-yhdistys Aisti ry:n ja Autismiliiton yhteinen kampanja, joka kantaa otsikkoa Autismi on. Kampanjan ytimessä on vertaistuki, sillä jokainen pääsee jakamaan omia kokemuksiaan siitä, mitä autismi heille tarkoittaa.

Vertaistuellisuus syntyy toisaalta samastumiskokemuksista ja toisaalta voimaannuttavista, ehkä jopa uusista näkökulmista, jotka rohkaisevat olemaan oma itsensä. Idea kampanjaan syntyi kansainvälisen vertaistuen päivän ympärille, jota vietetään tämän viikon torstaina 17.10.

Kampanja toteutuu sosiaalisessa mediassa. Kampanjaan voi osallistua esimerkiksi omalla videolla, johon voi katsoa mallia 14.10. julkaistusta kampanjavideosta (linkki Aistin Facebook-sivuille), jossa esiintyy Turun seudun autismi- ja ADHD-yhdistys Aistin ja Autismiyhdistys Pautin ihania Nuoria Aktivisteja. Mukaan voi tulla myös ihan muilla ilmaisun keinoilla: voit kuvata lempi pehmoleluasi, kirjoittaa tekstin tai runon, antaa toisen esiintyä puolestasi, esitellä ekkojasi tai vaikka tanssia, jos siltä tuntuu.

Erilaisia kokemuksia autismista on yhtä paljon kuin autistejakin. Kampanjalla haluamme luoda moninaisempaa kuvastoa ja käsitystä autismista ja lisätä tietoisuutta ja ymmärrystä. Nyt on aika kuunnella autisteja!

Osallistu tägäämällä julkaisuusi merkintä #AutismiOn sekä Autismiliiton ja Aisti ry:n sometilit: @autismiliitto ja @aistiyhdistys. Kampanjalla ei ole päättymispäivää, sillä aina on tilaa jakaa kokemuksia.

Nuori mies katsoo kohti, vihreä tausta. Kuvassa lukee Mitä autismi sinulle on? Lisäksi Aisti ry:n ja Autismiliiton logot.