Uutinen 16.8.2023

Nuorten kokemus on aito ja oikea

Autismiyhdistys PAUTin Nuoret Aktivistit -ryhmä järjesti 15.8.2023 eduskuntatalon edustalla mielenilmauksen neurovähemmistön yhdenvertaisuuden puolesta. Tilaisuudessa nuori yhdenvertaisuusaktivisti Aida A. julkaisi tuoreimman kyselynsä tulokset. Autismiliiton tervehdyksen vei mielenilmaukseen vertais- ja kokemustoiminnan suunnittelija Riikka Kiilo.

Neurovähemmistön (esim. autismi, adhd, Tourette, kehityksellinen kielihäiriö) yhdenvertaisuus toteutuu Suomessa huonosti. Terveydenhuollon palveluiden huono saatavuus sysää vastuuta kouluihin ja sosiaalipalveluihin sillä seurauksella, että tilanteet kärjistyvät ja hoitovelan lisäksi myös pahoinvointi jatkaa kasvamistaan. Näin ei voi jatkua. Rohkeat nuoret vaikuttajat viitoittavat tietä muutokseen.

Tilaisuudessa kuultiin lukuisia inspiroivia puheenvuoroja: omakohtaisia kokemuksia, ylpeitä tunnustuksia, tietoa toimista, joilla neurovähemmistön yhdenvertaisuutta voi parantaa ja parannetaan.

Nuoret esittelivät mielenilmauksessa vaatimuksensa siitä, miten koulut saadaan yhdenvertaiseksi neurovähemmistölle:

1. Älkää yrittäkö hoitaa tai parantaa meitä.
  2. Kuunnelkaa neurovähemmistön henkilöitä ja heidän läheisiään.
  3. Ottakaa neurovähemmistön viesti tarpeista ja syrjinnästä vakavasti.
  4. Muistakaa, että sekä oppilaan että opettajan asenteella on merkitystä oppimistuloksiin ja hyvinvointiin.
  5. Antakaa neurovähemmistölle lupa ja mahdollisuus tasoittaa kuormitusta (mm. aistiapuvälineet, tauot, stimmailu, välitunti sisällä). Nämä muutokset vaativat lisää rahaa ja resursseja, mutta maksavat itsensä takaisin.
  6. Kokemusasiantuntijan antamaa koulutusta opettajille ja oppilaille neurokirjon asioista.
  7. Luodaan ja toteutetaan mukautuspalaveri-malli.
  8. Aistihuone joka kouluun.
  9. Turvallinen tila kouluun hyödyntäen neurovähemmistön etujärjestöjä ja nuoriso-ohjaajia.
  10. Pienemmät luokkakoot, erityisluokkia ja -kouluja lisää.
  11. Autismi-tulkkeja kouluihin.
  12. Koulut kognitiivisesti saavutettaviksi, ml. kirjat.
  13. Koulut aistiystävälliseksi.
  14. Kaikkiin opettajankoulutuksiin lisää tietoa neurovähemmistöstä kattavasti ja tieto pakolliseksi osaksi koulutusta.
  15. Opiskelijoiden ja oppilaiden kirjat ajan tasalle neurovähemmistön asioista.
  16. Lasten oikeuksien ja kansallisen lapsistrategian toteutuminen.
  17. YK:n vammaisoikeuksien toteutuminen.

(Lisätietoa vaatimuksista voi kysyä suoraan nuorilta. Yhteydenotot johanna.vuori-karvia(at)paut.fi)

Viisi henkilöä eduskuntatalon portailla kylttien ja banderollien kanssa
Paula, Katariina Räikkönen, Aida A., Jenny Lehtinen ja Paju eduskuntatalon portailla kyltteineen.

Autismiliiton vertais- ja kokemustoiminnan suunnittelija Riikka Kiilon puhe mielenilmaisussa:

”Hyvät kuulijat ja ennen kaikkea hyvät nuoret, on suuri ilo ja etuoikeus olla täällä tänään näkemässä miten nuoret vaikuttajat ovat tehneet sen, mitä niin monet aikuiset vaikuttajat ovat jättäneet tekemättä. Liian usein aikuiset myös jättävät nuorten kokemuksen oman arvoonsa, milloin milläkin verukkeella.

”Tämä nyt vain on näin eikä tässä voi joustaa.”
”Meillä ei ole resursseja.”
”No te nuoret ette ymmärrä näitä tosielämän realiteetteja.”
”Näin ei ole ollut tapana tehdä.”

Yksikään näistä osallisuutta ja nuoren tulevaisuuden toivoa hajottavista lauseista
ei kuule,
ei ymmärrä,
ei näe,
eikä arvosta
näiden nuorten sanoittamaa kokemusta omasta koulupolustaan. Kokemusta, jota värittää eriarvoisuus, kirjavat tai puuttuvat tukitoimet, turhautuminen, ahdistus ja väsymys. Kokemusta, jota pahimmillaan vähätellään ja kyseenalaistetaan niin nuorelle itselleen kuin hänen vanhemmilleen.

Se, että virkamiehen mielestä kouluissa on jo riittävästi tukitoimia neurovähemmistöön kuuluville, ei tarkoita, että se olisi totta tai edes puoliksi totta, kun lasten, nuorten, perheiden ja ammattilaistenkin kokemustieto kertoo täysin vastakkaista tarinaa.

Rakkaat nuoret, te olette oikeassa ja teidän kokemuksenne on aito ja oikea. Kokemus on aina subjektiivisesti oikea ja kokemustieto antaa mittaamattoman arvokasta tietoa siitä, mitä voisi vielä tehdä paremmin, jotta teillä olisi yhdenvertainen mahdollisuus saada koulutusta.

Aikuiset, vanhemmat ja ammattilaiset, teidän tehtävänne on jaksaa kuulla ja tukea lapsia ja nuoria. Sanoittakaa heidän hätäänsä silloin, kun he ovat liian väsyneitä korottamaan itse omaa ääntään tai silloin, kun heitä ei haluta kuunnella. Teitäkin tarvitaan yhdenvertaisen koulutien luomisessa!

Hyvät kuulijat, vaikuttajat! Kuunnelkaa nuorten kokemuksen ääntä, kuulkaa kokemusta, uskokaa sitä ja etsikää uusia ratkaisuja ennakkoluulottomasti. Muistakaa, aito osallisuus, joka niin usein juhlapuheissa mainitaan, ei kumpua vain kuuntelusta, vaan siitä että todella kuullaan, otetaan huomioon, toteutetaan konkreettisia muutoksia ja mukautuksia.

Meillä ei ole kansakuntana varaa hukata tai syrjäyttää yhtään näistä lahjakkaista nuorista, joilla on mahdollisuus kasvaa täysivaltaisiksi kansalaisiksi.
Mahdollistetaan hyvä tulevaisuus yhdessä! Nuorissa on tulevaisuus! Tulevaisuus on nuorten!

Hyvät nuoret, Autismiliitto tervehtii ja arvostaa rohkeuttanne! Vaalikaa ja ruokkikaa sitä!”