Siirry sisältöön
Haku Lahjoita
Kannanotot ja lausunnot 17.6.2024

Opiskelun tukea tulee vahvistaa ammatillisessa koulutuksessa

Autismiliitto korostaa, että ammatillisen koulutuksen lainsäädännön muutoksissa tulee erityisesti huomioida opiskelun tuki oppimisen tuen rinnalla.

Nainen tekee muistiinpanoja vihkoon, pöydällä avattu tietokone ja puhelin
Kuva: Adobe Stock

On hyvin kannatettavaa, että ammatillisessa koulutuksessa vahvistettaisiin oikeutta tukiopetukseen ja erityisopetukseen. Erityiset opetus- ja opiskelujärjestelyt ovat usein oleellisia autismikirjon opiskelijan opintojen sujumisen kannalta ja on tärkeää, että erityinen tuki kattaa erityisopetuksen lisäksi myös laajamittaisen ja yleisemmän opintoja ja opiskelua tukevan tuen. Opetus- ja muun henkilöstön autismiosaamista tulee lisätä, jotta he osaisivat paremmin tunnistaa autismikirjon opiskelijoiden tuen tarpeita ja tukea heidän oppimistaan ja opiskeluaan. 

Oppimisympäristöjen aistiesteettömyyttä tulee parantaa

Autismiliitto korostaa, että esitysluonnoksessa tulee erityisesti huomioida opiskelun tuki oppimisen tuen rinnalla. Oppimisen tuki ei yksin ole riittävää autismikirjon opiskelijoille, joista monilla ei ole varsinaisia oppimisvaikeuksia, vaan tuen tarve voi painottua esim. oppituntien ulkopuolisiin tilanteisiin kuten välitunneille, ruokailuihin tai siirtymiin.

Autismikirjon opiskelijoille tärkeitä opiskelua ja myös oppimista tukevia toimia ovat myös oppimisympäristön aistiesteettömyyden parantaminen esim. vähentämällä turhia ärsykkeitä sekä järjestämällä mahdollisuus opiskella ja tarvittaessa ruokailla rauhallisessa tilassa. Esteettömästä ja aistiesteettömästä oppimisympäristöstä hyötyisi koko opetusryhmä. Opiskelun tukemisessa on huomioitava opiskelijan oikeus yhdenvertaisuuslain mukaisiin kohtuullisiin mukautuksiin ja yksilöllisiin järjestelyihin.

Opiskelupaikkoja tulee olla riittävästi myös vaativaa erityistä tukea tarvitseville

Autismiliitto katsoo, että esityksessä tulee läpileikkaavasti huomioida myös vaativaa erityistä tukea tarvitsevien opiskelijoiden mahdollisuus opiskella ja suorittaa oppivelvollisuutensa yhdenvertaisesti muiden kanssa. Ammatillisia erityisoppilaitoksia ei ole kaikkialla Suomessa, ja ne tarjoavat opiskelijoille rajatusti koulutusaloja. Valmentavia opintoja vammaisille opiskelijoille, erityisesti vaativinta tukea tarvitseville, ei ole riittävästi tarjolla kaikkialla Suomessa. Erityisammattioppilaitosten toimintaedellytykset ja riittävä rahoitus tulee turvata. Ammatilliseen koulutukseen kohdistuvat säästöt voivat heikentää vammaisten nuorten mahdollisuuksia saada opintoihin tarvitsemaansa tukea.