Perusopetuslain muutosesityksessä on vielä korjattavaa
Perusopetuslaissa tulisi mm. tarkentaa koulunkäynnin tukea ja erityisiä opetusjärjestelyjä sekä rajata ryhmäkokoja suhteessa tukea tarvitsevien oppilaiden määrään, toteaa Autismiliitto lausunnossaan.
Nykyinen kolmiportainen tuki ei ole ollut toimiva eikä se ole pystynyt varmistamaan autismikirjon oppilaille oikea-aikaista ja riittävää tukea. Vaarana on, että sama perusproblematiikka tuen rajapinnoista säilyisi myös ehdotetussa kaksiportaisessa mallissa.
Koulunkäynnin tukea vahvistettava
On erinomainen tavoite, että tukea saisi nopeammin ja ennaltaehkäisevästi. Ennakoiva tuki on kuitenkin tarkoituksena toteuttaa pääasiassa ryhmäkohtaisesti ja tukitoimet painottuisivat tukiopetukseen ja ilmeisesti ennakoivat yksilölliset tuen muodot vähenisivät entisestään. Tämä ei ole riittävää autismikirjon oppilaille, joista monilla ei ole varsinaisia oppimisvaikeuksia, vaan tuen tarve voi painottua esim. oppituntien ulkopuolisiin tilanteisiin, kuten välitunneille ja siirtymiin. Myös oppimisympäristön aistiesteettömyyden parantaminen, esim. vähentämällä melua ja järjestämällä rauhallinen erillinen tila työskentelyyn ja tarvittaessa ruokailuun, on keskeistä autismikirjon lapsen koulunkäynnin ja oppimisen kannalta.
Koulunkäynnin tuki kyllä mainitaan esityksessä, mutta se tulisi nostaa pykälätasolle ja kytkeä ennakoivaan ja oppilaskohtaiseen tukeen ja avata tarkemmin perusteluissa. Lisäksi Autismiliitto katsoo, että yksilöllisiä tukitoimia tulee olla saatavilla myös ennakoivana tukena sekä oppimiseen että koulunkäyntiin. Esimerkiksi satunnaista erityisopettajan antamaa yksilöllistä tukea ja yksilöllistä tukiopetusta tulee voida saada joustavasti jo ennakoivana tukitoimena, kuten nykytilanteessakin on saanut osana yleistä tukea. Myös ennakoivasta tuesta tulisi tehdä yksinkertainen suunnitelma, johon kirjataan tavoitteet ja tukitoimet sekä seurataan suunnitelman toteutumista, kuten nykyisinkin yleisessä tuessa.
Vanhemmalla tulee olla oikeus tukitoimien hakemiseen
Oppilaskohtaisen tuen piiriin pääsemiseen ja tuen tarpeiden arviointiin ja tunnistamiseen liittyy huolenaiheita. Ongelmaksi muodostuu, jos ennakoivat tukitoimet jäävät vain ryhmäkohtaisiksi massaratkaisuiksi ja osa oppilaista ei tästä syystä niistä hyödy, mutteivat välttämättä pääse yksilökohtaistenkaan tukitoimien piiriin. Monialainen yhteistyö tulee lisätä lakiin, jotta autismikirjon lasten tuen tarpeet tunnistettaisiin nykyistä varhaisemmassa vaiheessa ja he saisivat tarvitsemaansa tukea oikea-aikaisesti ennen kuin ongelmat ehtivät kärjistyä ja monimutkaistua. Myös vanhemmalla tulee olla oikeus hakea oppilaskohtaisia tukitoimia. On hyvin kannatettavaa ja oppilaan oikeusturvan kannalta välttämätöntä, että oppilaskohtaisesta tuesta tehdään hallintopäätös ja suunnitelma. Myös pykälän 18 (oppimäärän suorittamatta jättäminen tai perusopetuksen järjestäminen muutoin) mukaisista järjestelyistä tulee tehdä hallintopäätös.
Ryhmäkokoja tulee rajata
On sinänsä kannatettavaa, että yleisopetuksen ryhmässä on enintään 5 oppilaskohtaista tukea saavaa oppilasta opettajaa kohti. Ryhmäkokoja ei kuitenkaan ole rajattu. Autismiliitto katsoo, että myös yleisopetuksen ryhmien kokoa tulisi rajata suhteessa tukea tarvitsevien oppilaiden määrään. Lisäksi oppimateriaaleista tulisi määrätä, että oppilailla on oikeus selkokieliseen ja muuhun omaan oppimistasoon soveltuvaan ja oppimisvaikeuksien vuoksi tarvittavaan maksuttomaan oppimateriaaliin.
Etä-/verkko-opetus lakiin
Perusopetuksen järjestämistä muutoin (entinen erityiset opetusjärjestelyt) tulisi avata tarkemmin ja lisätä mahdollisuuksia erilaisiin järjestelyihin, ei kaventaa niitä. Etä-/verkko-opetus tulisi lisätä pykälään yhtenä opetuksen järjestämistapana niille oppilaille, jotka eivät pysty käymään koulussa tai tekemään täyttä koulupäivää. Varhennetun oppivelvollisuuden oppilailla tulisi olla mahdollisuus aloittaa koulu myöhemmin kuin 7-vuotiaana, jos se palvelee lapsen yksilöllisiä tarpeita.
Konsultatiivinen sairaalaopetus on hyvin kannatettava, mutta laajan osaamisen omaava oppimis- ja ohjauskeskus Valteri sekä Elmeri-koulut tulee lisätä esitysluonnokseen sairaalakoulujen rinnalle lähikouluja maksuttomasti konsultoivina tahoina.
Jatkossa olisi hyvä kehittää tuen kokonaisrakennetta siten, että tuki jatkuisi yhtenäisenä varhaiskasvatuksesta toiselle asteelle. AVI:en oikeus ennakoivaan valvontaan ja nykyistä laajempi tarkastusoikeus tulisi määritellä lakiin. Olisi tarpeellista selvittää myös sanktioiden käyttökelpoisuutta ja mahdollisia vaikutuksia, jotta perusopetuslaki toteutuisi käytännössä lainmukaisesti.