Uutinen 16.10.2024

Rento näytös Minna Craucher -musikaalista 7.11.2024

Espoon teatteri järjestää torstaina 7.11. kello 19 Minna Craucher -musikaalista rennon esityksen. Näytöksen suunnittelussa on otettu huomioon mm. autismikirjon tarpeita ja se järjestetään yhteistyössä Autismiliiton kanssa.

Turkiskaulukseen, helminauhoihin ja hattuun sonnustautunut nainen seisoo teatraalisessa asennossa, taustalla valoja ja bändi soittamassa.
Kuva: Espoon teatteri/ Minna Craucher

Rento näytös palvelee paremmin henkilöitä, joilla on esimerkiksi tarve tietää etukäteen esityksen kulusta, äänistä ja valoista tai tarve liikkua esityksen aikana. Ohjeistuksella ja viestinnällä pyritään siihen, että esityksen sopivuuden voi varmistaa etukäteen. Ennakkotietojen avulla esitykseen voi valmistautua ja osallistua omat tarpeensa huomioiden.

Espoon teatterin Saavutettavuus, inklusiivisuus ja moninaisuus -tiimi innostui rennon näytöksen konseptista teatterin järjestäjä-teknikko Holly Baldwinin ansiosta. Hän kertoi esimerkkejä Isosta-Britanniasta, missä rentojen näytösten tarjonta ja osallistujamäärät ovat kasvaneet viimeisen kymmenen vuoden aikana. Myös Suomessa taiteen kentällä moninaisuuteen on alettu kehittää saavutettavuutta.

“Avoimuus kuuluu teatterimme arvoihin. Meille se tarkoittaa myös saavutettavuutta eli sitä, että palvelumme ovat saatavilla ihmisen toimintakyvystä tai taustasta riippumatta. Siksi konseptin tuominen myös meidän yleisöllemme on luontevaa,” kertoo teatterin taiteellinen johtaja Jussi Sorjanen. Katsomoon kaikki ovat tervetulleita sellaisena kuin ovat. Pyyntömme yleisölle onkin: ei hyssytellä muille, vaan pidetään tämä näytös hyssyttelyvapaana tilaisuutena.

Teatteri mu­kau­ttaa esi­tys­tä näy­tös­tä varten näin:

– Katsomossa vähän tavallista väljempää, kun osa paikoista jätetään tyhjiksi.
– Katsomon valot himmennetään, mutta niitä ei sammuteta kokonaan.
– Äänentaso on hieman normaalia matalampi.
– Teatterisavua käytetään vähemmän kuin muissa näytöksissä.
– Teatterissa on hiljainen huone, jossa voi huilata ennen esitystä tai sen aikana.

Lisäksi teatterin tiimi on valmistellut kattavan tietopaketin, johon voi tutustua ennakkoon ja näin valmistautua paremmin teatterivierailuun.

Esitys on mukautuksista huolimatta musikaali, jossa on kovaäänistä musiikkia ja kirkkaita valoja. Tarkka kuvaus esityksen kulusta ja aistiärsykkeistä löytyy teatterin verkkosivuilta.

Tarjousliput 7.11. rentoon näytökseen

Tule teatteriin astetta rennommin!
Yhteistyötarjouksena Autismiliiton jäsenyhdistysten jäsenille liput Minna Craucher -musikaalin rentoon näytökseen to 7.11. klo 19 alennushintaan 29 € (norm. 42 €).

tai varaa liput ryhmällesi ryhmämyynti@espoonteatteri.fi.

Minna Craucher -musikaali

Musikaali perustuu todellisen henkilön uskomattomaan elämäntarinaan. Sata vuotta sitten Heisingin seurapiireihin astui salaperäinen madame, saksalainen aatelisnainen, miljonääri ja mesenaatti Minna Craucher. Todellisuudessa kyseessä oli “sakkolaiseksi ja irtolaiseksi” merkitty Maria Lindell, joka oli lähtöisin äärimmäisen köyhistä oloista. Myöhemmin Minna Craucher nousi Lapuan liikkeen kapteeniksi.

Aino Pennasen kirjoittama, Eeva Kontun säveltämä ja Riikka Oksasen ohjaama karnevalistinen uusi musikaali tutkii valheen kautta totuuden suhteellisuutta. Saako köyhä keksiä itsensä uudelleen rikkaana ja hyväosaisena?

Esityksessä soittava ja laulava ensemble heittäytyy yhteiseen leikkiin, jossa ollaan ketä halutaan, ollaan mihin uskotaan, ollaan mitä tahdotaan.

Musikaalia tähdittää huikea laulava ja soittava näyttelijäkaarti, johon kuuluvat Laura Hänninen, Petrus Kähkönen, Jussi-Pekka Parviainen, Roosa Söderholm, Robert Kock ja Miiko Toiviainen.

Paikka: & Espoon teatteri, Revontulentie 8, Tapiola Espoo.

Esitykset: 17.9.-14.12.2024