Neurovahvistaja® – neurovahvistavan lähestymistavan koulutus
Monilta osin järjestelmämme keskittyy vielä tarkastelemaan nuutunutta kasvia, joka ei kukoista – mikä siinä on vialla? Pitäisikö kasvin muuttua? Pitäisikö sen ryhdistäytyä ja yrittää enemmän? Pitäisikö sen vain sinnitellä ilman vettä, auringonvaloa, happea ja ravitsevaa maaperää? Auttaisivatko ehkä palkkiot tai jämäkämpi, puutarhurijohtoinen kasvatustyyli kasvia kasvamaan?
Neurovahvistava lähestymistapa (neuro-affirming approach) ravistelee totuttua neuronormatiivista näkökulmaa, jonka mukaan neurotyypillinen ajattelutapa, toimintatapa ja kommunikointitapa on se oikea, tavoiteltava tapa ja jota kohti ohjaamme kaikkia lapsia ja nuoria heidän neurotyypistään riippumatta.
Neurovahvistava lähestymistapa luo syrjimätöntä, neurokirjoystävällistä, kaikille turvallista maailmaa, jossa neurokirjon lasten ja nuorten ei tarvitse sinnitellä jaksamisensa äärirajoilla, ahtautua neurotyypilliseen muottiin, piilottaa omia ainutlaatuisia ominaisuuksiaan, ohittaa omia tarpeitaan tai hukata omaa identiteettiään.
Neurovahvistava lähestymistapa havahduttaa meidät tarkastelemaan yksittäisen kasvin sijaan ympäristöä, rakenteita, normeja ja toimintakulttuuriamme. Kasvi ei ole vääränlainen – sen ei tarvitse muuttua. On meidän puutarhurien tärkeä tehtävä muokata kasvuolosuhteita siten, että se voi kukoistaa ja voida hyvin!
Tervetuloa mukaan rakentamaan neurokirjon lapsille ja nuorille turvallista, syrjimätöntä ja yhdenvertaista maailmaa ja syventymään neurovahvistavaan lähestymistapaan 27.-28.11.2024 järjestettävässä Neurovahvistaja® -koulutuksessa.
Ilmoittautuminen: https://kirjonkirjat.com/neurovahvistaja