Strukturointi
Tällä sivulla kerrotaan strukturoinnin luomisesta ja ennakoinnista autismikirjon ihmisten arjessa. Täältä löytyvät linkit valmiisiin kuvaohjeisiin ja hyviä vinkkejä strukturointiin.
Linkit avautuvat uuteen välilehteen!
Strukturointi tarkoittaa toiminnan, tilan tai ajan jäsentämistä, pilkkomista pienempiin selkeisiin osiin. Strukturointi luo rakenteen tapahtumille ja helpottaa hahmottamista sekä ymmärtämistä.
Toimiva arki visuaalisin keinoin -opas – OSMO-hanke
Muokattava viikko-ohjelma – Papunet
Ohjaamisen ja valmennuksen työkalut – Lapin DigiNepsy-klinikka
Päiväkirjavihko – Turun Aisti ry:n myytävä päiväkirjavihko
Ennakointi ja kannustus – Arjen Kesyttämö
Siirtymätilanteet – Arjen Kesyttämö
Ruokailu– Arjen Kesyttämö
Tunnetaidot ja kiukunhallinta– Arjen Kesyttämö
Ensin – Sitten – Jälkeen
”Tuomaksella (3v) oli ruokapöydässä kahdella kuvalla tehty toimintaohje: Ensin – ruoka, Sitten – vessaan. Kuvituksesta huolimatta hän karkaili koko ajan ruokapöydästä ja tilanne oli usein tosi levoton ja muuttui jahtaamisleikiksi. Toimintaohjeeseen lisättiin kolmas kuva: Jälkeen – päiväunet. Tämä rauhoitti pikkuhiljaa tilanteen ja hän malttoi syödä useimmiten ruokansa rauhassa.”
Ohjeita siivoukseen
”Kun tyttäreni oli nuorempi, hänen oli hyvin vaikeaa siivota oma huoneensa. Kun tuli siivoamisen aika, hän alkoi itkeä ja tuskailla eikä mitään siivoamisen suuntaistakaan tapahtunut.
Niinpä teimme seinälle listan tehtävistä: kerää vaatteet lattialta ja tuolilta, vie vaateet pesukoriin, laita kirjat hyllyyn jne. Siivous alkoi onnistua.”
Järjestystä vaatekaappiin
”Makella oli kotona aina vaatteet epäjärjestyksessä, järjesteleminen oli hänelle vastenmielistä, eikä hän halunnut kuluttaa siihen aikaa yhtään enempää kuin oli pakko. Vaatteiden löytyminen oli tosi hankalaa.
Vaatekaappin hommattin pieniä hyllyille sopivia koreja, joihin esim. sukat ja alushousut oli helppo laittaa. Muille hyllyille merkittiin tarralla, mitä vaatteita milläkin hyllyllä säilytetään. Tämä helpotti Maken arkea, vaikkei hän edelleenkään nauttinut vaatteiden kaappiin järjestämisestä, oli eri vaatekappaleille nyt kuitenkin omat selkeät paikkansa, jonne ne pystyi enempää miettimättä laittamaan.”
Pesuaineiden annostelu
”Markus pitää suihkussa käynnistä ja pesuaineista, joita kului aikaisemmin huomattava määrä ja äiti joutui olemaan suihkussa apuna vain sen vuoksi, ettei Markus käyttäisi koko pulloa yhdellä kertaa.
Markukselle hankittiin oma pieni pullo, johon hän äidin kanssa säännösteli kerta-annoksen pesuainetta. Määrää vähennettiin pikkuhiljaa viikoittain, kunnes päästiin heitä molempia tyydyttävään pesuainemäärään.
Hetken päästä äidistä tuntui, että jokapäiväinen pesuaineen annostelu oli työlästä ja viivytti iltatoimia huomattavasti. Niinpä äiti osti pesuhuoneeseen ison läpinäkyvän muovipullon, jonka kylkeen merkittiin tasaisin välein viivoja. Hän sopi Markuksen kanssa, että yhdellä kerralla Markus käyttää yhden viivan määrän verran pesuainetta. Markus saa palkkion käytettyään samaa ainetta kaksi viikkoa ilman välitäydennyksiä.
Enää äiti ei osallistu pesuaineen annosteluun. Markus annostelee itse sampoon isoon pulloon parin viikon välein ja äiti palkitsee häntä toiminnasta, joka on heitä molempia tyydyttävää. Markus saa käydä itsenäisesti pesuilla, eikä pesuaineita kulu enää mahdottomia määriä.”
Siirtymätilanteet
”Matias syventyy toimintoihin usein intensiivisesti. Hänen oli koulussa hyvin vaikea lopettaa edellistä toimintaa ja aloittaa seuraava. Työ- ja päiväjärjestykset, ja niiden jatkuva kertaaminen eivät auttaneet.
Hänen työjärjestyksensä siirrettiin luokan toiseen päähän. Tehtävän päättymistä ennakoitiin aikaa näyttävällä kuvilla kaksi kertaa. Sen jälkeen hänelle annettiin käteen kortti, jossa oli hänen lempi jääkiekkojoukkueensa logo. Korttia käytettiin siirtymäkorttina. Aika nopeasti Matias oppi, että kortti oli merkkinä siitä, että hänen pitäisi lähteä katsomaan omaa työjärjestystä.
Hän otti seuraavaa toimintaa kuvaavan kortin käteensä ja jätti siirtymäkortin sen tilalle työjärjestykseensä. Tämä helpotti edellisen toiminnan lopettamista.”
Värikoodit
”Ryhmäkodilla samoja pesutiloja käyttää useampi asukas. Pesuvälineet tahtoivat mennä sekaisin ja ohjaajia tarvittiin lähinnä opastamaan omien tavaroiden käyttämiseen.
Päätettiin tehdä jokaiselle asukkaalle omat ”koodivärit”. Hammasharjat, kammat, hammasmukit, pyyhkeet, pesusienet ja säilytyskorit hankittiin aina yhdelle henkilölle samanvärisinä. Esimerkiksi Pekan kaikki välineet ovat aina vihreitä. Aika nopeasti asukkaat oppivat omat värinsä ja käyttivät vain omia pesuvälineitä ilman ohjaajan opastusta.”
Aihealueet