Autismikirjo ja parisuhde

Kuvaus

Millä tavoin autismikirjo voi näyttäytyä parisuhteessa? Miten huolehtia parisuhteesta? Näihin asioihin pureudutaan oppaassa Autismikirjo ja parisuhde.

Parisuhteet ovat usein aikuisiän yksiä merkittävimpiä ihmissuhteita ja niiden hyvinvointi vaikuttaa laajasti elämän eri osa-alueisiin. Autismi ei ole este toimivalle parisuhteelle. Kumppaneiden tarpeiden ja henkilökohtaisten piirteiden ymmärtäminen sekä tieto autismikirjosta auttavat välttymään väärinkäsityksiltä ja vahvistavat suhdetta. Eroavaisuudet osapuolten vuorovaikutuksen, tunneilmaisun, kuormituksen ja ympäristön vaikutuksista on hyvä käsitellä yhdessä mahdollisimman avoimesti. Yhteiset sopimukset siitä, miten tietyissä tilanteissa toimitaan, helpottavat arkea.

Autismikirjo ja parisuhde -oppaassa käsitellään parisuhteen eri ulottuvuuksia: vuorovaikutusta, tunneilmaisua, ristiriitatilanteita, seksuaalisuutta, arjen jäsentämistä ja vanhemmuutta.

Opas on tehty Parisuhdekeskus Katajan ja Autismiliiton yhteistyössä. Oppaan tekstejä on työstetty yhdessä autismikirjon kokemuslukijoiden kanssa.

Määrä

1 kpl, 10 kpl