Autismin kirjo ja ikääntyminen – käsikirja ammattihenkilöille

Kuvaus

Tästä oppaasta on apua ikääntyvästä autismin kirjon henkilöstä huolehdittaessa. Oppaassa tarkastellaan ikään liittyviä sairauksia ja niiden
tunnistamista, diagnosointia, hoitoa ja hallintaa, ikääntyessä ilmeneviä fyysisiä ja mielenterveyden ongelmia, muutosten hallintaa, aktiivisena ja
virkeänä pysymistä, elämän loppuvaiheen hoitoa ja ikääntyneiden henkilöiden oikeuksia – myös niiden, joilla ei itsellään ole kykyä tehdä päätöksiä.

Vaikka sinulla jo olisi hyvä ammatillinen tietämys autismista mutta haluat oppia lisää, tämä opas antaa sinulle paremman käsityksen ikääntymisestä ja autismista ja auttaa sinua antamaan parasta mahdollista hoitoa.

Autismin kirjo ja ikääntyminen – käsikirja ammattihenkilöille on suomennettu Autismi- ja Aspergerliitto ry:n hallinnoiman Aktiivinen ikääntyminen autismin kirjolla -projektin puitteissa RAY:n tuella. Alkuperäisen kirjan julkaisi The National Autistic Society, Ison-Britannian johtava autismin kirjon henkilöiden ja heidän perheidensä etuja ajava hyväntekeväisyysjärjestö vuonna 2013.

Aktiivinen ikääntyminen autismin kirjolla -projektissa tuetaan ja edistetään ikääntyvien autismin kirjon henkilöiden sekä heidän omaistensa ja läheistensä hyvää ja mielekästä elämää. Projekti on saanut rahoituksen RAY:ltä vuosille 2013–2016.

Kustantaja: Autismi- ja Aspergerliitto, 2016
Suomentaja: Riitta Nykänen