Liikuntakerho Asperger-lapsen oppimis- ja opetusympäristönä

Kuvaus

Autismi- ja Aspergerliiton Resurssiprojektin julkaisema opas Liikuntakerho Asperger-lapsen oppimis- ja opetusympäristönä pohjautuu aineistoon, josta Piritta Asunta ja Anu Nissinen ovat tehneet Jyväskylän yliopiston liikuntakasvatuksen laitokselle opinnäytetyön.

Työn tarkoituksena oli suunnitella, toteuttaa ja arvioida liikuntakerhon ohjelma Asperger-lapsille. Tavoitteena oli saada sellaista tietoa, josta olisi hyötyä Asperger-lapsen kanssa toimiville henkilöille.

Tämä julkaisu antaa vinkkejä Asperger-lasten liikunnan parissa toimiville henkilöille. Opas sisältää teoriaa, tietoa liikuntakerhon perustamisesta sekä käytännön ohjeita liikuntatilanteisiin. Julkaisu sisältää kahdeksan oppimiseen ja opetukseen liittyvää teemaa, joita huomioimalla liikuntatilanteet voivat sujua paremmin. Näin liikunta on mielekkäämpää AS-lapsille ja heidän liikuntaan suhtautumisensa voi muuttua myönteisemmäksi. Mukana on myös valmiita tuntisuunnitelmia, joista voi saada ideoita omien tuntien suunnitteluun.

Autismi- ja Aspergerliiton Resurssiprojekti rohkaisee soveltamaan julkaisua koko autismin kirjon ja myös muiden erityislasten liikunnan parissa.

Piritta Asunta – Anu Nissinen

Paino: Hakapaino Oy, Helsinki 2004