Kannanotot ja lausunnot 27.5.2024

Kategoriset toimintakykyvaatimukset vaarantavat yhdenvertaisuuden toteutumisen

Autismiliitto vaatii kommunikointia ja sosiaalista vuorovaikutusta koskevien rajausten poistamista ammatillista koulutusta koskevista tutkintokohtaisista terveydentila- ja toimintakykyvaatimuksista.

Ammattilainen kuuntelemassa nuorta naisellisen oloista henkilöä vastaanottoympäristössä
Kuva: Adobe Stock

Autismiliitto on antanut lausunnon ja ollut opetushallituksen kuultavana ammatillista koulutusta koskevista tutkintokohtaisista terveydentila- ja toimintakykyvaatimuksista.

Yhdymme Vammaisfoorumin näkemykseen, että opetushallituksen määräysluonnoksessä esitetyt laajat ja kategoriset tutkintokohtaiset rajoitukset ovat syrjiviä ja vaarantavat yhdenvertaisuuden toteutumisen. Ehdotetut rajoitukset, kuten esimerkiksi ”kommunikointia ja sosiaalista vuorovaikutusta vaikeuttava toimintakyvyn häiriö”, mahdollistavat opiskeluoikeuden epäämisen pelkän vammaisuuden perusteella selvittämättä henkilön yksilöllistä toimintakykyä ja kohtuullisten mukautusten ja erilaisten tukitoimien vaikutusta opiskelu- ja työmahdollisuuksiin. Ehdotetut määräykset rajoittaisivat merkittävästi myös autismikirjon nuorten oikeutta opiskeluun.

Kommunikointiin ja sosiaaliseen vuorovaikutukseen liittyvät vaatimukset poistettava syrjivinä

Autismiliitto on hyvin huolissaan siitä, että määräysluonnokseen on tullut uutena oppilaaksi ottamisen esteenä ”kommunikointia ja sosiaalista vuorovaikutusta vaikeuttava toimintakyvyn häiriö” peräti 22:een tutkintoon. Autismiliitto vaatii, että kommunikointiin ja sosiaaliseen vuorovaikutukseen liittyvät vaatimukset poistetaan kokonaan syrjivänä. Vähintäänkin niitä tulee tarkentaa ja rajata vain vaikeimpiin haasteisiin esimerkiksi seuraavasti: merkittävät kommunikointiin ja sosiaaliseen vuorovaikutukseen liittyvät haasteet, jotka rajoittavat toimintakykyä käytännön työtehtävissä.

Määräysluonnoksessa esitetyt laajat kommunikointiin ja sosiaaliseen vuorovaikutukseen liittyvät kategoriset ja yleisluonteiset rajaukset ovat kohtuuttomia ja perusteettomia, koska sosiaalinen toimintakyky ilmenee aina hyvin yksilöllisesti ja se pitää myös arvioida yksilöllisesti suhteessa työtehtäviin ja mahdollisuuksiin tukea henkilön opiskelu- ja työkykyä kohtuullisilla mukautuksilla ja tukitoimilla. Näin voimakas rajaus, joka kategorisesti estäisi tiettyjen vammaryhmien kuten esim. autismikirjon ihmisten pääsyn jatkossa moniin koulutuksiin on syrjivä, eikä se ole linjassa nykyisen lainsäädännön (mm. yhdenvertaisuuslaki ja YK:n yleissopimus vammaisten henkilöiden oikeuksista) eikä myöskään hallituksen osa- ja täsmätyökykyisten työllistymiseen liittyvien tavoitteiden kanssa.

Autismiliitto katsoo, että jo johdantotekstiin tulisi lisätä maininta yhdenvertaisuuslaista ja koulutuksen järjestäjän velvollisuudesta toteuttaa vammaisen opiskelijan tarvitsemat kohtuulliset mukautukset. Myös YK:n vammaissopimuksen artikla 24 korostaa vammaisen lapsen ja nuoren oikeutta saada opetusta yleisessä koulutusjärjestelmässä yhdenvertaisesti muiden kanssa ja saada siihen tarvitsemansa yksilöllinen tuki ja kohtuulliset mukautukset.

Yksilöllinen toimintakyvyn arviointi suhteessa työtehtäviin on tärkeää, koska työtehtävät voivat vaihdella paljon saman alan sisälläkin. Rajattaviksi ehdotetuilla aloilla työskentelee käytännössä nykyäänkin autismikirjon henkilöitä. Esimerkiksi hoito-, kasvatus- ja vammaisalalla voi olla hyötyä siitä, että opiskelijalla on vammaisuuden ja toimintarajoitteiden osaamista ja omakohtaiseen kokemukseen perustuvaa ymmärrystä toimintarajoitteista ja vammaisuudesta.