Tiedote 7.2.2024

Apua tarvitsevat eivät voi taistella tukiensa puolesta – toimiva tuki rakentuu autismikirjon ihmisen tarpeiden ympärille

Samalla kun autismikirjon moninaisuus tunnetaan yhteiskunnassa yhä paremmin, on autismikirjon henkilöiden ihmisoikeuksien toteutumisessa Suomessa edelleen isoja haasteita. Autismin talvipäivillä Tampereella 9.-10.2.2024 pureudutaan siihen, minkälainen on toimiva tuki autismikirjon ihmisille. Toimiva tuki lähtee asiakkaan ymmärtämisestä ja hänen yksilöllisiin tarpeisiinsa vastaamisesta. Hyviä ratkaisuja on olemassa jo nyt, ne pitää vain saada käyttöön laajasti.

Ihmisiä istumassa luentosalissa.
Autismin talvipäivät 2023 järjestettiin Turussa.

Tällä hetkellä oppimisen ja koulunkäynnin tuen ja yksilöllisten opetusjärjestelyjen toteutuminen autismikirjon lapsilla ja nuorilla on monin paikoin puutteellista. Myös autismikirjon ihmisten sosiaali- ja terveyspalvelujen saatavuudessa on suuria ongelmia, eikä oikeus saada tarvittavia tukitoimia toteudu yhdenvertaisesti koko maassa.

– Perheet ovat usein hyvin kuormittuneita. Vahvaa tukea tarvitsevien palveluissa on paljon puutteita ja kaltoinkohteluakin esiintyy. Näihin haasteisiin on kerta kaikkiaan tartuttava rivakammin. Autismikirjon perus- ja ihmisoikeudet tulee varmistaa sekä lisätä autismikirjon henkilöiden omaa toimijuutta ja osallisuutta yhteiskunnassa, Autismiliiton toiminnanjohtaja Satu Taiveaho painottaa.

Osallisuus keskiöön

Muutos parempaan ei aina vaadi enemmän rahaa, vaan ammattilaisten osaamisen lisäämistä sekä palveluiden uudelleenorganisointia kehittämällä tukea monialaisesti.

– Tällä hetkellä autismikirjon aikuisen tai perheiden pitää usein itse selvittää mitä palveluita on saatavilla ja hakea niitä eri paikoista. Heikossa asemassa olevilla ei ole edes voimavaroja toimia näin. Avun ja tuen pitää tulla ammattilaisilta, jotka tekevät yhteistyötä sen ihmisen ympärillä, että hän saisi kaikki itselleen tarpeelliset palvelut, Autismiliiton asiantuntija Pia-Maria Topi kertoo.

Tuen lähtökohtana täytyy olla autismikirjon henkilön omat tavoitteet ja toiveet. Tuen pitäisi vahvistaa hänen kasvuaan omana itsenään ja auttaa rakentamaan omannäköistä elämää. Keskeistä on, että autismikirjon ihmiset ovat itse osallisina heitä koskevissa asioissa. Laajempaa näkökulmaa tukitoimien kehittämiseen saa myös kuuntelemalla autismikirjon kokemusasiantuntijoilta.

Autismin talvipäivät

Autismiliitto järjestää Suomen suurimman autismialan koulutus- ja verkostoitumistapahtuman Autismin talvipäivät 22. kerran. Talvipäivät järjestetään tänä vuonna Tampereella Scandic Rosendahlissa 9.-10.2.2024. Tapahtumaa voi seurata myös verkon välityksellä.

Talvipäivien luennoilla kuullaan ihmisoikeuksien puheenvuoron lisäksi tutkimustietoa äärimmäisestä vaatimusten välttelystä ja vaativasta monialaisesta tuesta lapsille ja nuorille. Luvassa on puheenvuoroja arjen onnistumisista niin lastensuojelussa, opiskelussa kuin työllistymisessä. Kuulemme, miten sovellukset voivat olla avuksi autismikirjon ihmisten arjen hallinnassa. Pääsemme myös sukeltamaan neurokirjon aikuisten kokemusmaailmaan.

Lisätietoa

Satu Taiveaho, toiminnanjohtaja, Autismiliitto ry
puh. 050 4097 940, satu.taiveaho(at)autismiliitto.fi

Pia-Maria Topi, asiantuntija, Autismiliitto