Kannanotot ja lausunnot 2.10.2023

Asumistuen leikkaukset kohdistuvat kipeimmin taloudellisesti heikoimmassa asemassa oleviin

Autismiliitto ei kannata hallituksen esittämiä leikkauksia asumistukeen. Huolenamme on, että useiden leikkausten ja korotusten kerrannaisvaikutukset kohdistuvat pitkälti samoihin pienituloisiin ihmisiin.

Nainen istuu rantakalliolla ja katsoo alaviistoon.

Autismiliitto on antanut lausunnon hallituksen esittämistä muutoksista asumistukeen. Samanaikaiset leikkaukset moniin etuuksiin, kuten työttömyysturvaan, toimeentulotukeen ja asumistukeen, lapsikorotusten ja suojaosien poistot sekä indeksijäädytykset heikentävät merkittäväsi monien pienituloisten autismikirjon ihmisten ja autismikirjon lasten perheiden toimeentuloa. Lisäksi asiakasmaksuihin on tulossa korotuksia ja lääkkeiden arvonlisäveron korotus 10 %:sta 14 %:iin nostaa lääkkeiden hintoja. Myös asumiskustannukset ovat nousseet.

Huolenamme on, että näiden leikkausten ja korotusten kerrannaisvaikutukset kohdistuvat pitkälti samoihin pienituloisiin ihmisiin. Leikkaukset kohdistuvat kipeimmin jo muutenkin taloudellisesti heikoimmassa asemassa oleviin, kuten työelämän ulkopuolella tai pienipalkkaisessa tai osa-aikatyössä oleviin autismikirjon ihmisiin ja autismikirjon lasten perheisiin sekä opiskelijoihin heikentäen heidän toimeentuloaan.

Esitysluonnoksen vaikutusarviot ovat puutteellisia, eikä kokonaisarviota eri etuuksia koskevien leikkausten vaikutuksista eri väestöryhmiin ole käytettävissä. Vaikutusten arvioinnin tulisi sisältää myös lapsivaikutusten ja vammaisvaikutusten arvioinnit. Ilman huolellista eri leikkausten vaikutusten kokonaisarviointia eri-ikäisiin ja erilaissa elämäntilanteissa oleviin vammaisiin ja toimintarajoitteisiin lapsiin, nuoriin ja aikuisiin voidaan joutua kohtuuttomiin, näiden ihmisten ja heidän perheidensä yhdenvertaisuutta heikentäviin tilanteisiin.