Uutinen 2.12.2022

Autismiliiton kuukauden nostot: marraskuu

Marraskuussa osallistuimme mielenilmaisuun neurokirjon lasten ja nuorten yhdenvertaisuuden puolesta, järjestimme useita koulutuksia, saatoimme päätökseen tämän vuoden vertaisosaajakoulutuksen ja annoimme lausunnon vammaispalvelulaista sosiaali- ja terveysvaliokunnalle.

Julkaisemme kuukausittain nostoja toiminnastamme, jotta seuraajillemme syntyy parempi kuva siitä, mitä liitossa tehdään.

Marraskuussa:

• Osallistuimme 10-vuotiaan Aidan järjestämään mielenilmaisuun neurokirjon lasten ja nuorten yhdenvertaisuuden puolesta.
  • Järjestimme keskustelutilaisuuden jäsenyhdistyksille Autismiliiton, ADHD-liiton ja Aivoliiton yhteisistä eduskuntavaaliteemoista.
  • Autismiliiton toiminnanjohtaja Satu Taiveaho valittiiin Vammaisfoorumin hallitukseen
  • Olimme kuultavana ja annoimme lausunnon vammaispalvelulaista sosiaali- ja terveysvaliokunnalle. Lisäksi tapasimme sosiaali- ja terveysvaliokunnan jäseniä yhdessä kehitysvammajärjestöjen kanssa.
  • Uusia vertaisosaajia valmistui Autismiliiton vuoden 2022 vertaisosaajakoulutuksesta.
  • Olimme mukana tekemässä lapsistrategiaan liittyvää verkkokoulutusta eOppivaan: Lapsen oikeudet – Myös haavoittuvassa asemassa oleva lapsi on elämänsä pääosassa.
  • Osallistuimme Kasvun ja Oppimisen Tuen Päiville.
  • Tunne autismi – Autismikirjolla koulunpenkillä -webinaari keräsi yli 1000 katselua.
  • Toteutimme tilauskoulutuksia 7:lle eri tahoille, muun muassa Rinnekodille, SDO:lle, Helsingin nuorisotyöntekijöille.
  • Autismikirjo tutuksi -koulutukseen osallistui noin 40 henkilöä.
  • Koulutimme Pirkanmaan ja Keski-Suomen kirjastojen asiakaspalvelijoita esteettömyydestä.
  • ADHD-liiton ja Aivoliiton kanssa yhteistyössä järjestettyyn Aisti-koulutukseen osallistui lähes 100 ihmistä.
  • Annantalon, Autismiyhdistys PAUTin ja Autismisäätiön kanssa yhdessä järjestettyyn Aistit avoinna Annantalossa -perhepäivään osallistui yli 40 ihmistä.
  • Otimme vastaan vieraita puolalaisesta Sowelo Foundation -järjestöstä sekä ammattikorkeakoulu Metropolian ammatillisten erityisopettajien tiimistä.
Kuvassa oleva teksti avattu artikkelin tekstiosassa.

Aihealueet