Uutinen 7.10.2022

Autismiliiton kuukauden nostot: syyskuu

Syyskuussa otimme kantaa ylioppilaskirjoituksissa olleeseen virheeseen, kirjoitimme lastensuojelua koskevan mielipidekirjoituksen Helsingin Sanomiin, järjestimme useita koulutuksia ja vastasimme neuvontapalvelussa lähes sataan yhteydenottoon.

Julkaisemme kuukausittain nostoja toiminnastamme, jotta seuraajillemme syntyy parempi kuva siitä, mitä liitossa tehdään.

Syyskuussa

• Liitto otti kantaa virheeseen ylioppilaskirjoituksissa, jossa autismi liitettiin mielenterveyshäiriöihin. Lue kannanotto.
  • Lastensuojelua koskeva mielipidekirjoituksemme julkaistiin Helsingin Sanomissa.
  • Autismi-lehti ilmestyi, teemana Naisena autismikirjolla.
  • Vastasimme lähes sataan yhteydenottoon neuvontapalvelussa ja pidimme kaksi neuvontapalveluchattia.
  • Kokemusasiantuntijat toteuttivat syyskuussa 27 puheenvuoroa tai vaikuttamistehtävää.
  • Koulutimme uusia vertaisryhmien ohjaajia jäsenyhdistyksille.
  • Autismikirjo tutuksi -koulutussarjaan osallistui 151 ihmistä.
  • HAASTE-toimintamalli käyttöön -koulutukseen osallistui yli 50 läheistä ja ammattilaista.
  • Esittelimme Autismiliiton toimintaa 8 VIPU-tilaisuudessa. VIPU-tilaisuudet ovat Vaativan erityisen tuen verkoston eli VIP-verkoston järjestämiä koulutuspäiviä kuntien VIPU-yhdyshenkilöille. Näissä tilaisuuksissa on mukana myös järjestöjä antamassa tietoa.
  • Perehdytimme kirjastojen asiakaspalvelijoita autismiesteettömyyteen.
  • Järjestimme jäsenyhdistysten aktiiveille yhteisen päivän, jossa pohdimme ajankohtaisia asioita, autismin terminologiaa sekä vaikuttamisen teemoja.
  • Järjestimme webinaarin ”Jaksamisesta, pärjäämisestä kohti mielen hyvinvointia” yhdessä Tukiliiton kanssa.

Aihealueet