Kannanotot ja lausunnot 11.8.2023

Autismiliitto vastustaa vammaispalvelulain voimaantulon siirtämistä

Autismiliitto vastustaa eduskunnan hyväksymän ja pitkään valmistellun vammaispalvelulain voimaantulon siirtämistä ja katsoo, ettei lakia tule avata ennen kuin sitä on ehditty edes lainkaan toimeenpanna.

Kaksi henkilöä istumassa sormet ristittynä.
Kuva: Unsplash

Autismiliitto kannattaa vaihtoehtoa, että uusi vammaispalvelulaki tulisi voimaan alkuperäisessä aikataulussa, ja sen toimeenpanoa, vaikutuksia ja kustannuksia seurattaisiin ja mahdollisia muutostarpeita arvioitaisiin huolellisesti seurantatiedon, tutkimuksen ja käytännön kokemusten perusteella. Autismiliitto pitää haavoittuvassa asemassa olevalle ihmisryhmälle pääosin subjektiivisina oikeuksina turvattuihin vammaispalveluluihin kohdistuvia säästöaikeita hyvin huolestuttavina perus- ja ihmisoikeusnäkökulmasta.

Ikääntymisrajauksen puuttuminen ei oleellisesti muuta nykytilannetta

Lakiesityksestä poistettiin peruslaillisista syistä ikääntymisrajaus, mutta tarkoituksena ei jatkossakaan ole, että kaikkien iäkkäiden henkilöiden palvelut järjestettäisiin uuden vammaispalvelulain perusteella. Uuden lain myötä tilanne ei oleellisesti muuttuisi, koska nykyisissä vammaispalvelu- ja kehitysvammalaeissa ei ole ikääntymisrajausta muussa kuin henkilökohtaisessa avussa. Mielestämme ei ole perusteltua siirtää lain voimaantuloa ja avata koko lakia mahdollisen ikääntymisrajauksen lisäämisen vuoksi. Ikääntymisrajaus voitaisiin lisätä lakiin myöhemmin, jos se seurantatiedon valossa osoittautuisi välttämättömäksi ja sellainen pystyttäisiin perus- ja ihmisoikeusnäkökulmasta hyväksyttävällä tavalla muotoilemaan.

Välttämättömistä vammaispalveluista säästäminen tulee kalliiksi

Autismiliitto katsoo, että uusi vammaispalvelulaki mahdollistaa nykyistä paremmin kohdentuvat ja yhdenvertaisemmat vammaispalvelut. Vammaispalvelut ovat välttämättömiä palveluja, joiden tavoitteena on turvata vammaisten henkilöiden yhdenvertaisuutta, osallisuutta ja itsenäistä elämää. Kustannussäästöjä ei synny välttämättömistä vammaispalveluista säästämällä. Välttämätön avun ja tuen tarve vain siirtyy muualle ja tuottaa ongelmien kärjistyessä korkeampia kustannuksia muissa palveluissa.

Välttämättömän tuen ja palvelujen puute voi johtaa myös autismikirjon lasten ja nuorten kouluakäymättömyyteen sekä myöhemmin opiskelujen ja työelämän ulkopuolelle jäämiseen ja syrjäytymiseen. Yhteiskunnalle aiheutuu lapsuudessa tai nuoruudessa alkaneesta syrjäytymisestä suuria taloudellisia kustannuksia.

Sosiaalisen toimintarajoitteen huomioiminen soveltamisalassa vähentää väliinputoamisia

Uutta vammaispalvelulakia on valmisteltu pitkään ja perusteellisesti. Uuden lain myötä Suomeen saataisiin vihdoin YK:n vammaissopimuksen mukainen vammaispalvelulaki, joka huomioisi nykyistä laajemmin eri tavoin vammaisten ihmisten yksilölliset avun ja tuen tarpeet. Autismiliitto korostaa, että sosiaalinen toimintarajoite on välttämätöntä säilyttää lain soveltamisalassa, jotta myös autismi- ja neurokirjon ihmiset, joilla ei ole kehitysvammaa samoin kuin lievästi kehitysvammaiset henkilöt, pääsevät vammaispalvelujen piiriin, silloin kun he vammaispalvelulain mukaisia palveluja välttämättä tarvitsevat.

Varhaiset, oikea-aikaiset ja oikeanlaiset palvelut ja tukitoimet erityisesti lapsuudessa ja nuoruudessa vähentävät yhteiskunnan kustannuksia. Sosiaalisen toimintakyvyn huomiointi soveltamisalassa vähentää nykyisin yleistä väliinputoamista ja raskaampien ja kalliimpien palveluiden tarvetta sekä opiskelusta ja työelämästä syrjäytymistä. Sosiaaliset toimintarajoitteet huomioidaan myös WHO:n hyväksymässä toimintakyvyn, toimintarajoitteiden ja terveyden kansainvälisessä ICF-luokituksessa sekä uuden lain perustana olevaa YK:n vammaissopimusta koskevissa yleiskommenteissa.

Lue koko lausunto