Uutinen 27.3.2023

Autismitietoisuuden viikkoa vietetään teemalla #EiRiitä

Autismiliitto järjestää autismitietoisuuden viikon 27.3.-2.4.2023 seitsemännen kerran. Tänä vuonna kampanjaviikkoa vietetään teemalla #EiRiitä! Kampanjalla haluamme välittää kokemusta siitä todellisuudesta, jota autismikirjon ihmiset ja heidän läheisensä jatkuvasti elävät.

Ei riitä ymmärrystä tai osaamista kohdata autistinen ihminen. Ei riitä palveluita, tukitoimia, työpaikkoja. Ei riitä voimavarat. Ei riitä halua tehdä mukautuksia autismikirjon ihmisille. Rahat eivät riitä. Pelkkä hyvä tahtokaan ei riitä, jos apua ei kuitenkaan saa. Tietämättömyys tai resurssien niukkuuteen vetoaminen ei riitä – nyt on aika toimia.

Julkaisemme autismitietoisuuden viikolla somessa kuvittaja Netta Lehtolan piirtämän kuvasarjan #EiRiitä-aiheesta. Piirroskuvissa kuvaillaan autismikirjon henkilöille ja heidän läheisilleen hyvin tyypillisiä tilanteita. Tarkoitus on tuoda esiin rakenteellisia ja asenteellisia kipukohtia ja herättää niistä keskustelua. Toivomme myös, että yhteisömme osallistuisi kampanjaan kertomalla mitä tarvitsette juuri tällä hetkellä elämäänne, jotta pääsisimme eroon #EiRiitä-kokemuksista.

Autismitietoisuuden viikon tavoitteena on lisätä ihmisten tietoa ja ymmärrystä autismikirjosta. Kansainvälistä autismitietoisuuden päivää vietetään vuosittain 2.4.

Katso kaikki kuvasarjan kuvat käyttämällä kuvan alla olevia painikkeita.

Kuvassa palava ihminen palvelutiskillä, jossa palveleva henkilö on pahoittelevan näköinen ja sanoo: "Haluaisin kyllä auttaa, mutta...". Hänen takan seinällä on vaahtosammutin.
Pelkkä empatia #EiRiitä. Tarvitaan keinoja ja tahtoa pysähtyä ja miettiä, mitä tukea ja mahdollisuuksia olisi tarjolla. Kuva: Netta Lehtola.
Kuvassa ihmishahmo huoneessa, jonka pöydällä on kyltti "Lääkäri". Hahmon sisällä on muistutuksia kuten katso silmiin, älä tujiota, älä puhu liikaa, muista katsekontakti, juttele säästä. Kuvan ulkopuolelta tulee puhekupla: "Hyvinhän sinä olet pärjäillyt!"
Onko niin, että tietosi ja kokemuksesi #EiRiitä havaitsemaan autismikirjon piirteitä minussa? Selvitäkseni näin pitkälle olen joutunut peittelemään itselleni ominaiset piirteet. Kuva: Netta Lehtola
Kuvassa taukohuoneen ohittaa henkilö ruokalautasen kanssa. Huoneesta kuuluu puhetta: "Taasko se Minna syö yksinään?" "Joo, sitä ei taida meidän jutut kiinnostaa, hahhah!"
Miksi ymmärrystä #EiRiitä sille, että haluan viettää taukoni yksin? Tarvitsen aikaa palautumiseen, jotta voin tehdä työni hyvin. Ihmisten kanssa oleminen kuluttaa paljon voimavaroja. Kuva Netta Lehtola.
Kuvassa aikuinen istuu pöydän ääressä täyttämässä lomaketta, puhelin pirisee, taustalla iso paperipinot. Seinällä kello tikittää ja lapsi kurkkii pöydän ääressä kysyvän näköisenä. Aikuinen sanoo: "Äidillä on vielä vähän paperihommia jäljellä...."
Aika #EiRiitä, jos uuvutaan byrokratiarumbaan ja valitusten tekemisiin. Pitäisi tehdä lapsen kanssa kuntoutusjuttuja, hoitaa kotiaskareet, täyttää kaavakkeita, käydä töissä, nukkua, harrastaa, pitää itsestään ja omasta jaksamisestaan huolta. Voimavarat #EiRiitä kaikkeen. Kuva Netta Lehtola.
Kuvassa aurinkolaseihin ja ja kuulokkeisiin sonnustautunut ihminen kaupassa, joka vertailee tuotteiden hintoja. Ajatuskuplassa: Tilillä vain 5€, mutta maitoa ja leipääkin pitäisi ostaa...
Rahat #EiRiitä. Useat autismikirjon aikuisista ovat erittäin pienituloisia ja myös monissa perheissä omaishoitajuus vie vanhemman pois työelämästä. Kuva Netta Lehtola.
Kuvassa ollaan sulkemassa työpaikkailmoituksta, jossa hetaan töihin joustavaa, ulospäin suuntautunutta tekijää nopeatempoiseen, dynaamiseen työympäristöön, jossa panostetaan after work -tapahtumiin. Työnhakijan CV:ssä vahvuuksina on lueteltu itsenäisyys, jämpitys, tarkkuus, keskittymiskykys ja täsmällisyys.
Miksi pelkkä osaamiseni #EiRiitä? Onko työkavereiden kanssa hengailu työtehtävien suorittamisen kannalta välttämätöntä? Työelämä tarvitsee monenlaisia ihmisiä. Kuva Netta Lehtola.
Kuvassa hätääntyneen näköinen lapsi ruokapöydässä. Hänen edessään on epämääräisen näköinen ruokaklöntti. Taustalla ruoan kanssa samanvärisiä noroja valumassa alaspäin.
Tietämys autismiin liittyvistä aistiherkkyyksistä #EiRiitä. Herkkien aistieni vuoksi minulle on mahdotonta sopeutua samaan muottiin muiden kanssa. Kiristys, lahjonta, pelottelu tai maanittelu eivät auta, koska herkkyyteni eivät ole tahdon asia. En vain kykene. Kuva Netta Lehtola.

Autismitietoisuuden viikolla järjestetään tapahtumia autismikirjon ihmisille, heidän läheisilleen sekä kaikille autismikirjosta kiinnostuneille. Autismiliitto järjestää webinaarit työelämästä, autismikirjon lapsista ja nuorista sekä #EiRiitä-aiheesta. Lisäksi olemme koonneet sivuillemme tietoa muiden järjestämistä autismitietoisuuden viikon tapahtumista.