Tiedote 28.3.2022

Autismitietoisuuden viikolla muistutetaan mielen hyvinvoinnista

Autismitietoisuuden viikkoa vietetään 28.3.-3.4.2022. Autismi ei ole mielenterveyden häiriö, mutta monia autismikirjon ihmisiä vaivaa ahdistus ja masennus. Tämän ajan epävarmuus ja uhkakuvat haastavat heidän mielenterveyttään entisestään. Autismiliitto nostaa teemaviikolla esiin keinoja, joilla autismikirjon ihminen voi edistää mielen hyvinvointiaan.

Autismin taustalla on joukko synnynnäisiä ominaisuuksia, joiden vaikutus ihmisen tapaan kommunikoida ja olla vuorovaikutuksessa muihin ihmisiin ja omaan ympäristöönsä vaihtelee yksilöllisesti. Ennakoimattomat tilanteet ja muutokset tutuissa rutiineissa, vaikeudet sosiaalisessa kanssakäymisessä sekä aistien herkkä kuormittuminen nostavat heidän jo valmiiksi koholla olevaa stressitasoa. Ne haastavat myös mielenterveyttä ja lisäävät ahdistuneisuushäiriön ja masennuksen riskiä.

– Autismi ja siitä johtuvat synnynnäiset ominaisuudet eivät poistu ihmisestä. Siksi tietoa autismikirjosta ja keinoista autismikirjon ihmisten hyvinvoinnin tukemiseen tarvitaan laajasti. Autismikirjon ihmisten mielen kuormittumista voidaan vähentää muun muassa ennakoinnilla ja toimintaympäristöjä muokkaamalla, muistuttaa Autismiliiton puheenjohtaja, ohjaava opettaja Päivi Norvapalo.

Mielen hyvinvoinnin rakennuspalikat

Vaikka autismitietoisuus yhteiskunnassa lisääntyy, asennemuutokset ja ympäristön muokkaaminen ovat hitaita prosesseja. Jokainen voi kuitenkin löytää arjestaan pieniä asioita stressin vähentämiseen ja hyvän olon edistämiseen.

Autismikirjon ihmisen jaksamista voivat edesauttaa rutiineista kiinni pitäminen, uppoutuminen oman mielenkiinnon kohteeseen, rauha ja hiljaisuus sekä sosiaalisten suhteiden säännöstely. Myös esimerkiksi aistielämykset, luonnossa liikkuminen, lemmikkieläinten läheisyys ja luova toiminta tuottavat monelle hyvää oloa. Joillakin työ tai vertaistuki auttaa purkamaan stressiä.

Mikä tuottaa hyvää oloa juuri sinulle? Näitä mielen hyvinvoinnin rakennuspalikoita kehotammekin autismitietoisuuden viikolla tietoisesti etsimään ja vaalimaan.

– Mielen hyvinvointia on mahdollista edistää monin tavoin. Keinoja siihen nostamme esiin kansainvälisen autismitietoisuuden päivän ympärille rakennetulla autismitietoisuuden viikolla, kertoo Autismiliiton toiminnanjohtaja Tarja Parviainen.

YK:n julistamaa autismitietoisuuden päivää vietetään vuosittain 2.4. Autismiliitto julkaisee autismitietoisuuden viikolla sosiaalisen median kanavissaan kuvittaja Netta Lehtolan kuvasarjan #MielenHyvinvointi. Kuvasarja on syntynyt autismikirjon ihmisten ja heidän läheistensä kirjoittamien esimerkkien innoittamana.

Viikon aikana järjestetään erilaisia tapahtumia sekä Autismiliiton, jäsenyhdistysten että muiden toimijoiden toimesta. Autismiliitto on koonnut tietoa näistä tapahtumista verkkosivulleen www.autismiliitto.fi/waad.

Seuraa myös Autismiliiton sosiaalisen median kanavia Facebookissa, Instagramissa ja Twitterissä.

Pimeässä huoneessa peittoon kääriytynyt henkilö syö kuppinuudeleita kissa vierellään. Ikkunasta paistaa kuu.
Mikä auttaa sinua jaksamaan? ”Armollisuus itseä kohtaan – ei se haittaa vaikka unirytmi on sekaisin, kunhan nukkuu joskus. Ei haittaa vaikka ei jaksa kokata, kunhan syö jotain. Saa masentaa, saa väsyttää, saa olla burnout, kunhan on elossa.” Kuva: Netta Lehtola

Yhteyshenkilöt

Tarja Parviainen, Autismiliiton toiminnanjohtaja