Uutinen 1.3.2023

eAutismi-projekti tukee autismikirjon nuorten itsetuntemusta

Autismikirjon nuoret tarvitsevat tietoa autismikirjosta ja sen ilmenemisestä omalla kohdallaan. Autismiliitto käynnistää eAutismi-projektin (2023-2024), jossa tuotetaan psykoedukatiivista verkkosisältöä nuorille ja nuorille aikuisille omien autismikirjon piirteiden tunnistamisen ja ilmaisemisen tueksi.

Psykoedukaation tavoitteena on lisätä autismikirjon ihmisen ja hänen läheistensä tietoa ja ymmärrystä autismiin liittyvistä yksilöllisistä piirteistä ja auttaa löytämään hyviä toimintatapoja päivittäiseen elämään. Verkkosisällön avulla pyritään lisäämään nuorten itsetuntemusta sekä tietoa omista vahvuuksista ja tarpeista.

Verkkosisältö laaditaan kehittämällä sitä yhdessä projektin kohderyhmien kanssa. Julkaistu verkkosisältö on valmistuttuaan henkilön käytettävissä itsenäisesti. Vaihtoehtoisesti kohderyhmään kuuluvien on mahdollista käyttää verkkosisältöjä yhdessä lähi-ihmisten, esimerkiksi vanhempien tai ohjaajien kanssa. Projektin kohderyhmänä ovat 14-28-vuotiaat autismikirjon nuoret.

Autismitiedon tarve nuorille korostuu etenkin silloin, kun autismikirjon diagnoosi on tuore tai kun omien piirteiden pohdiskelu aktivoituu esimerkiksi nuoruudesta aikuisuuteen siirryttäessä. Usein autismikirjon diagnoosi saadaan vasta nuoruusiässä tai myöhemmin. Diagnosoinnin jälkeen tiedon ja tuen tarve on suurta. Tiedon puute omista autismikirjoon liittyvistä piirteistä voi johtaa vaikeuteen tunnistaa ja ilmaista tuen tarpeitaan.

– Autismikirjon nuoret ja nuoret aikuiset tarvitsevat konkreettisen ja helposti saavutettavan työkalun omien autististen piirteidensä ja vahvuuksiensa löytämiseen ja itsetuntemuksensa vahvistamiseen. Sellaista lähdemme nyt Autismiliitossa yhdessä nuorten kanssa rakentamaan, sanoo projektipäällikkö Elina Havukainen.

Projekti toteutetaan Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskuksen (STEA) avustuksella.

Elina Havukainen
eAutismi projektipäällikkö
elina.havukainen(at)autismiliitto.fi

Pieni työkalupakki tietokoneen näppäimistön päällä.
Kuva: Adobe Stock