Uutinen 4.12.2023

Keräämme tietoa ABA-kokemuksista

Autismikirjon ihmiset ovat esittäneet huolia ABAn suhteen ja näihin huoliin suhtaudumme vakavasti. Sen vuoksi olemme myös avanneet lomakkeen, johon keräämme ihmisten omakohtaisia kokemuksia ABA-menetelmästä Suomessa.

Vuoden 2023 viimeisestä Autismi-lehdestä löytyy ABA-mallista kertova artikkeli. Jutun tarkoitus on käsitellä yhteisölle tärkeää ja mielipiteitä jakavaa aihetta ja tuoda esiin siihen liittyviä näkökulmia eri osapuolilta.

Osa autismikentällä tuomitsee ABAn, toiset taas pitävät sitä toimivana kuntoutusmenetelmänä, joka sopii osalle autismikirjon ihmisistä. Tämä juttu lähti tarpeesta ja toiveesta avata keskustelu eri osapuolten välillä. Autismiliitto pyrkii pysymään objektiivisena toimijana näiden osapuolten keskellä. Meille tärkeintä on Autismiliiton hallituksen muodostama kanta kaikkeen autismikuntoutukseen.

Autismikirjon ihmiset ovat esittäneet huolia ABAn suhteen. Autismiliitolla ei ole näyttöä ABAn väärinkäytöksistä Suomessa, kun taas kansainvälistä tietoa olemme saaneet autismikirjon henkilöiltä ja heidän läheisiltään sekä ammattilaisilta. Kannustammekin olemaan yhteydessä Autismiliittoon, jos omakohtaisia huonoja kokemuksia ABAsta on ollut, jotta epäkohdat tulisivat tietoomme.

Keräämme näitä kokemuksia, koska haluamme tietää, onko Suomessa ABA-kuntoutuksessa kehittämistarpeita ja epäkohtia, joihin liiton tulisi erityisesti vaikuttaa. Vaikuttamistyömme pohjautuu aina tietoon ja haluamme varmistaa, että liittohallituksen linjaama periaate varmasti toteutuu autismikuntoutuksessa.

Aihealueet

Aiheeseen liittyvää

Heta Pukki seisoo köynnöskasviportilla kädessään kahvimuki. Taustalla rakennuksia, autoja ja puita ruskan väreissä. ABA jakaa mielipiteitä
Satu Taiveaho hymyilee, studiokuva. Hyvä, paha ABA