Uutinen 5.10.2023

”Kun sopivaa sovellusta ei löytynyt, tein sen itse”

Nyt vietetään puhevammaisten viikkoa. Simon Björklund on helsinkiläinen 42-vuotias IT-yrittäjä ja kokenut ohjelmistokehittäjä. Björklundilla on viisivuotias autistinen tytär, joka ei puhu. Kun Björklund ei löytänyt markkinoilta juuri heidän tarpeeseensa sopivaa kuvakommunikointiratkaisua, hän päätti kehittää sovelluksen itse.

Mies katsoo lempeästi lasta, joka käyttää puhelimessa kuvakommunikaatiosovellusta.
Simon Björklund kokee, että Evin assist -sovelluksen käyttöönotto on helpottanut kommuniktointia tyttären kanssa. Tytär myös harjoittelee sanojen ääneen sanomista sovelluksen avulla. Kuva: Katariina Välkki

Näin Simon Björklund kertoo heidän tarinansa:

”Nuorempana kommunikointi tyttären kanssa tapahtui tulostettujen kuvakorttien avulla. Silloin tuntui, ettei hän ymmärtänyt puhettamme hyvin, joten kuvat olivat paras keino kommunikoida. Nykyään olemme melko varmoja, että hän ymmärtää lähes kaiken, mitä sanomme.

Lapsi kommunikoi meille päin vielä paljon fyysisesti, esimerkiksi viemällä meidän käsiämme kohti asioita, joita hän haluaa.

Kuvakorttien hallinta

Kun käytössämme oli vain muutama kuva, tulostetut kuvakortit toimivat hyvin. Kuvien määrän kasvaessa niiden hallinta muuttui haastavaksi. Erityisesti akuuteissa tilanteissa, kuten tyttäreni hermostuessa oikean kuvan löytäminen oli vaikeaa. En oikein ymmärtänyt, miten olisi pitänyt edetä.

Minulle sanottiin, että seuraava askel olisi ottaa kuvakansioita käyttöön. Mietin kuitenkin, miten kaikki tarvittavat kuvat mahtuisivat sinne, miten ulkopuoliset asiantuntijat tietäisivät, mitä me tarvitsemme arjessa, ja mitä tehdä, kun samana päivänä tarvitsisimme jonkun uuden kuvan.

Siksi ajattelin, että meidän olisi hyvä ottaa digitaalinen ratkaisu käyttöön. Olin yllättynyt, kun en löytänyt markkinoilta meille sopivaa sovellusta. Sovelluskehittäjänä päätin siis kehittää sovelluksen itse.

Sovelluksen hyödyt

Muistan, että ensimmäinen iso hyöty sovelluksesta oli se, kun tyttäreni sai valita sovelluksesta, minkä piirretyn hän halusi katsoa. Ennen yritin vain arvailla sitä. Nykyään olemme onnistuneet vähentämään näitä hankalia tilanteita ja meltdowneja sovelluksen avulla. Jatkuvasti uusien korttien tulostaminen olisi ollut liian työlästä ja hidasta.

Kehittämäni sovellus korvaa monia tulostettuja materiaaleja, mutta perinteiset kuvakortit ja kansiot ovat kuitenkin edelleen vahvasti mukana arjessamme joissakin tilanteissa, esimerkiksi puheterapiaharjoituksissa.

Tyttäreni ei vielä puhu, mutta hän on alkanut käyttää joitakin sanoja ja lauseita. Toistaiseksi se on enemmän matkimista, eikä hän osaa vielä pyytää asioita sanoilla. Hän myös nauttii musiikista ja laulamisesta, ja laulujen sanojen lausuminen onnistuu aika hyvin. Olen nykyään toiveikkaampi, että hän joskus aloittaisi puhumisen. Panostamme nyt kaikkemme, jotta hän oppisi kommunikoimaan verbaalisesti jollain tavoin.”

Evin Assist

• Evin Assist -sovellus toimii digitaalisena korvikkeena perinteisille tulostetuille kommunikointikuville.
  • Yhteensopiva sekä Androidin että Applen laitteiden kanssa.
  • Sovelluksessa on valmiita kuvakirjastoja, mutta käyttäjät voivat myös ladata kuvia netistä, kuten Papunetin kuvapankista, tai ottaa kuvia suoraan kameralla.
  • Sovellus on tarkoitettu kaikenikäisille, joilla on kommunikointivaikeuksia, ei vain autismikirjon ihmisille tai lapsille. Esimerkiksi henkilöt, jotka ovat menettäneet puhekykynsä aivohalvauksen seurauksena ja joilla on vaikeuksia kirjoittamisessa, voivat hyödyntää Evin Assistia yksinkertaiseen kommunikointiin.
  • Sovellus on käännetty 136 eri kielelle, joten sitä voi käyttää ympäri maailmaa.

Lisätietoa: https://www.evinassist.com/fi

Puhevammaisten viikkoa vietetään 2.–8.10.2023 teemalla Puhevammaisuuden kirjo. Viikko tuo esiin tietoa, puhevammaisten omaa ääntä, tarinoita ja onnistuneita apuvälineratkaisuja, joiden avulla puhevammaiset ihmiset voivat osallistua yhteiskunnan normaaliin toimintaan.

#PuhevammaistenViikko2023 #PuhevammaisuudenKirjo

Aihealueet