Kannanotot ja lausunnot 12.8.2022

Kuntoutusta ei voi rajata iän tai diagnoosin perusteella

Autismiliitto on jättänyt lausunnon sosiaali- ja terveysministeriön valmistelemasta lääkinnällisen kuntoutuksen ohjautumisen perusteet -opasluonnoksesta. Autismiliiton mielestä oppaassa tuodaan hyvin esiin kuntoutuksen kokonaisuus. Oppaasta tulee kuitenkin poistaa iän tai diagnoosien perusteella kuntoutusta rajaavat ilmaisut sekä viittaukset tällaisia rajauksia sisältäviin suosituksiin.

Autismiliitto katsoo, että kokonaisuudessaan opas on hyvä ja tarpeellinen. Kiinnittämällä huomiota oppaan kieliasun yhtenäistämiseen sekä jäsentämällä sisältöjä ja poistamalla päällekkäisyyksiä, siitä saadaan kattava lääkinnällisestä kuntoutuksesta kertova opas terveyden- ja sosiaalihuollon ammattilaisille ja muille kuntoutuksen parissa työskenteleville. Autismilliitto on myös osallistunut luvun ”Neuropsykiatristen häiriöiden tukitoimet ja kuntoutus” kirjoittamiseen.

Oppaassa tuodaan hyvin esiin, että toimintakyvyn saavuttamista ja ylläpitoa koskeva kuntoutustarve on erityisesti autismikirjon ihmisillä usein elämänmittainen lapsuudesta vanhuuteen. Sektorirajat ylittävä asiakasyhteistyö, henkilökohtainen palvelu ja yhteen toimivat tietojärjestelmät ovat mielestämme edellytyksiä hyvän kuntoutusprosessin onnistumiselle.

Yhdymme Kehitysvammaisten Tukiliiton kritiikkiin, että oppaassa korostetaan liikaa sitä, että kehitysvammaisen henkilön toimintakykyyn voitaisiin vain hyvin rajallisesti vaikuttaa kuntoutuksen keinoin. Vammaisilla henkilöillä on oikeus vammaryhmästä riippumatta tarvitsemaansa kuntoutukseen, ja kehitysvammaiset lapset tai aikuiset ovat tähän yhtä lailla oikeutettuja.

Autismiliitto korostaa, että oppaassa mainittu Suomen lastenneurologisen yhdistyksen laatima toimintaohje lasten ja nuorten hyvistä kuntoutuskäytänteistä, tulee poistaa. Suositus vähentää erityisesti kouluikäisten lasten, nuorten ja myös aikuisten mahdollisuutta saada tarvitsemaansa lääkinnällistä kuntoutusta. Suositus ei edistä lasten ja nuorten hyvää kuntoutuskäytäntöä, vaan se syrjii ja johtaa kirjaimellisesti noudatettuna tarvittavan kuntoutuksen aloituksen merkittävään viivästymiseen, kuntoutuksen määrän ja sisällön epätarkoituksenmukaisuuteen sekä pahimmillaan myös kuntoutuksen keskeytymiseen ennenaikaisesti. Suositus ei myöskään edistä lapsen yksilöllisten tarpeiden ja toimintakyvyn huomioimista kuntoutuksen perusteena, vaan suosituksen käyttö johtaa kategorisiin linjauksiin ja kuntoutuksen rajaamiseen iän ja diagnoosien perusteella.  Yhdymme Vammaisfoorumin näkemykseen, että olisi aika valmistella aidosti monialaisesti ja kuntoutuksen käyttäjiä ja heitä edustavia järjestöjä kuullen uudet lasten lääkinnällisen kuntoutuksen suositukset.

Lue koko lausunto

Katriina Siiskonen, järjestösuunnittelija, katriina.siiskonen@autismiliitto.fi