Omslagsbild av autismspektrum barn och unga guide.

Barn och unga inom autismspektrumet

Barn och unga inom autismspektrumet är en guide för yrkepersoner, rådgivningsbyråer, familjecenter, småbarnspedagogik, närastående samt till stöd för andra som arbetar med barn och unga inom autismspektrumet och för beslutsfattandet som berör dem.

Autismguiden har utarbetats som en del av värkstellande av nationella barnstrategin. Den här guiden innehåller information om hur yrkespersoner, beslutsfattare, familjemedlemmar och barnens närastående kan påverka förverkligandet av rättigheterna för barn inom autismspektrumet nu och också i framtiden.

Guiden ger information om autism, möjliga stödformer och om bra bemötande. Autismguiden är ett viktigt och allmänt önskvärt tillägg till genomförandet av den nationella barnstrategin att bekräfta implementeringen av riktlinjerna och principerna i den, särskilt när det gäller barn i en utsatt position.

Guiden finns tillgänlig endast i elektroniskt format.

Suomeksi:
Kansallisen lapsistrategian autismiopas sisältää tietoa siitä, miten ammattilaiset sekä myös päättäjät, lasten läheiset ja perheenjäsenet voivat vaikuttaa siihen, että kaikkien, myös autismikirjon lasten oikeudet toteutuvat tulevaisuudessa. Oppaasta saa luotettavaa tietoa autismista, mahdollisista tukimuodoista ja hyvästä kohtaamisesta.