Kannanotot ja lausunnot 1.6.2023

Mielipide: Jokaisella neurokirjolla olevalla lapsella, nuorella ja aikuisella tulisi olla mahdollisuus kuntoutukseen

Lasten, nuorten ja aikuisten neuropsykiatrisen (muun muassa adhd, autismi, Tourette, kehityksellinen kielihäiriö) kuntoutuksen tarve on kasvanut voimakkaasti. Kela on merkittävä neuropsykiatrisen kuntoutuksen järjestäjä Suomessa. Ilman lisärahoitusta Kelan määrärahat uhkaavat loppua kesken jo syksyllä 2023. Tämän kuntoutuksen turvaamiseksi tarvitaan lisärahoitusta ja rahoituksen vakiinnuttamista.

Kelan vastuulla olevat, neuropsykiatrisia erityispiirteitä omaaville räätälöidyt harkinnanvaraiset kuntoutuspalvelut järjestetään eduskunnan vuosittain myöntämällä rahoituksella. Kuntoutuksen määrärahojen varmistamisen tarve on ilmeinen. Kuntoutukseen panostaminen on kansantaloudellisesti järkevää, sillä panostamalla varhaisen vaiheen tukeen vältytään kalliimpien ja raskaampien palveluiden käyttämiseltä myöhemmin.

Lisärahoitusta tarvitaan, koska asiakasmäärät ovat nousseet muun muassa neuropsykiatristen erityispiirteiden entistä paremman tunnistamisen myötä. Myös kilpailutettavien palvelujen hankkimiskustannukset ja tulevien vuosien indeksitarkistukset lisäävät kustannuksia.

Laku-perhekuntoutus alkoi vuoden 2020 alussa ja sen asiakasmäärä on kasvanut kahdessa vuodessa yli sata prosenttia. 16–29-vuotiaille tarkoitettu Oma väylä -kuntoutus alkoi maaliskuussa 2021. Sen uusien asiakkaiden määrä kasvoi noin 60 prosenttia vuodesta 2021 vuoteen 2022. Perheiden sopeutumisvalmennuskurssien asiakaspaikoista yli 95 prosenttia täyttyi jo alkuvuoden aikana.

Mikäli määrärahoja ei saada lisättyä, kaikille kuntoutuksen edellytykset täyttäville asiakkaille ei voida loppuvuodesta myöntää kuntoutusta, jolloin asiakkaat joutuvat eriarvoiseen asemaan.

Kuntoutuksella tuetaan perheiden jaksamista, lasten ja nuorten itsetuntemusta sekä koulu- ja työpolkuja. Nyt Kela on jo joutunut rajoittamaan kuntoutukseen pääsevien asiakkaiden määrää.

Näin merkittävä osa kuntoutuspalveluja ei voi nojata rahoituksen epävarmuuteen. Adhd-liitto, Aivoliitto ja Autismiliitto ovat hyvin huolissaan tilanteesta ja mahdollisista kriteerien tiukentamisesta sekä muista kuntoutukseen kohdistuvista säästöpaineista. Vetoamme hallitusohjelmaneuvottelijoihin ja eduskuntaan, jotta neuropsykiatrisen kuntoutuksen rahoitus varmistetaan tämän ja tulevien vuosien osalta.

Tutkittuun tietoon sekä pitkäjänteiseen kehittämiseen perustuvat kuntoutuspalvelut on säilytettävä ja taattava yhdenvertainen mahdollisuus niiden saamiseen kaikkialla Suomessa. Jokaisella neurokirjolla olevalla lapsella, nuorella ja aikuisella tulisi olla mahdollisuus kuntoutukseen.

Satu Taiveaho
toiminnanjohtaja, Autismiliitto