Kannanotot ja lausunnot 2.5.2023

Mielipide: Säästö oppimisen ja koulunkäynnin tuesta on lyhytnäköistä

Keskisuomalainen on julkaissut Autismiliiton, ADHD-liiton ja liittojen Keski-Suomessa toimivien jäsenyhdistysten mielipidekirjoituksen, joka liittyy Jyväskylän kaupungin päätökseen vähentää erityisopettajien ja kasvatusohjaajien määrää.

Olemme huolissamme viime viikon uutisesta, jonka mukaan Jyväskylän kaupunki vähentää erityisopettajien ja kasvatusohjaajien määrää (Keskisuomalainen 17.4.2023). Ymmärrämme päätökseen liittyvät taloudelliset reunaehdot tasa-arvorahan hakemiseen liittyen, mutta meidän mielestämme oppimisen ja koulunkäynnin tuesta säästäminen on lyhytnäköistä.

Vammaisfoorumin ja Ihmisoikeuskeskuksen vuonna 2021 tekemän valtakunnallisen kyselyn mukaan oppimisen ja koulunkäynnin tuki ja tarpeiden mukaiset mukautukset toteutuivat kaikkein heikoimmin neurokirjoon (mm. adhd ja autismikirjo) kuuluvilla lapsilla. Kyselyyn vastanneiden peruskouluikäisten lasten ja nuorten vanhempien mukaan lähikoulussa saatu tuki ei ole usein riittävää eikä yksilöllisiä tarpeita vastaavaa. Vanhempien kokemusten mukaan tukitoimet koulussa toteutuvat epäyhdenvertaisesti, vaihtelevasti ja monin paikoin puutteellisesti etenkin yleisopetuksen luokilla ja opetusryhmissä.

Neurokirjoon kuuluvien toimintakyvyn haasteiden varhainen tunnistaminen ja ajoissa aloitetut tukitoimet parantavat niin adhd-oireisen ja autismikirjon lapsen ja nuoren kuin hänen perheensä hyvinvointia ja elämänlaatua. Ne ehkäisevät myös negatiivisia kehityskulkuja varhaiskasvatuksessa, peruskoulussa sekä myöhemmin opiskelussa ja työelämässä. Tukitoimien ja kouluympäristön mukautusten puute voi johtaa paitsi inhimilliseen kärsimykseen ja oppilaan oppimispotentiaalin hukkaamiseen myös lisääntyviin koulupoissaoloihin ja myöhemmin syrjäytymiseen. Ilman tarvittavaa tukea neurokirjon lapsille ja aikuisille kehittyy tutkitusti liitännäisongelmia, kuten mielenterveyden häiriöitä.

Kaupungin lakisääteisenä tehtävänä on varhaiskasvatus- ja perusopetuslain mukaisesti turvata yksilöllinen ja riittävä tuki jokaiselle lapselle ja nuorelle hänen tarpeensa huomioiden. Lasten ja nuorten oppimisen ja koulunkäynnin yhdenvertaisuutta varhaiskasvatuksessa ja koulussa tulee ehdottomasti edistää. Tämä puolestaan lisää lasten, nuorten ja heidän perheidensä hyvinvointia ja kouluyhteisöjen myönteistä ilmapiiriä sekä kasvatus- ja opetushenkilökunnan jaksamista.

Kaupungin päätöksentekijöiltä vaaditaan nyt rohkeutta tehdä pitkäjänteistä työtä yli valtuustokausien tiukassa taloudellisessa tilanteessa. Tutkimukset osoittavat, että panostaminen varhaiseen tukeen ja tuen tarpeiden tunnistamiseen on kannattava investointi, joka maksaa itsensä takaisin lasten, nuorten ja perheiden kokonaisvaltaisena hyvinvointina.

Minna Kasper, Keski-Suomen ADHD-yhdistys ry

Silja Alankola Keski-Suomen Autismiyhdistys ry