Siirry sisältöön
Haku Lahjoita
Kannanotot ja lausunnot 1.12.2023

Oppimisen ja koulunkäynnin tuen sisältöjä täsmennettävä

Oppimisen ja koulunkäynnin tuen ja yksilöllisten opetusjärjestelyjen toteutus vaihtelee paljon eri kunnissa ja kouluissa ja toteutuu monin paikoin puutteellisesti autismikirjon oppilailla. Autismiliitto on ollut kuultavana ja antanut lausunnon oppimisen ja koulunkäynnin tuen uudistamistarpeista esi- ja perusopetuksessa.

Lapsi katsoo kaukaisuuteen, aikuinen istuu hänen kanssaan pöydän ääressä.
Kuva: GettyImages

Tukea myös koulunkäyntiin

Erityisesti koulunkäynnin tukea tulisi avata laissa, ja tukea tulee tarvittaessa saada myös oppituntien ulkopuolisiin tilanteisiin esimerkiksi ruokailuihin ja välitunneille kaverisuhteisiin. Nykytilanteessa koulunkäynnin tuki toteutuu oppimisen tukea heikommin. Tukitoimissa on huomioitava oppilaan oikeus yhdenvertaisuuslain mukaisiin kohtuullisiin mukautuksiin ja yksilöllisiin järjestelyihin, jotka eivät saa vaikuttaa arvosanoja heikentävästi. Tällaisia voivat olla esimerkiksi aistiherkälle lapselle mahdollisuus ruokailla rauhallisessa tilassa tai lyhennetty koulupäivä vaihtoehtoisine suoritustapoineen. Erityisiä opetusjärjestelyjä tulisi avata laissa, mm. lisätä etä-/verkko-opetus lakiin yhtenä tukimuotona niille oppilaille, jotka eivät pysty käymään koulussa tai tekemään täyttä koulupäivää.

Pienemmät ryhmäkoot

Ryhmäkoot tulisi mitoittaa suhteessa tukea tarvitsevien oppilaiden määrään myös yleisopetuksen ryhmissä, samoin opetusresurssit. Tuen toteuttamiseen on varmistettava riittävät resurssit, kuten opettajien, erityisopettajien ja koulunkäynninohjaajien riittävä määrä. Opettajien ja muun kouluhenkilöstön autismikirjon ja neurokirjon osaamista tulee lisätä perus- ja täydennyskoulutuksella.

Oppimisympäristöjen esteettömyys ja saavutettavuus lakiin

Esteetön, aistiesteetön ja saavutettava oppimisympäristö tukee kaikkien lasten oppimista ja koulunkäyntiä. Aistiherkkyydet ovat yleisiä autismikirjon lapsilla, ja niitä on 10 %:lla kaikista lapsista. Oppimisympäristöjen suunnitteluun tarvitaan nykyistä laajemmat ja selkeät kriteerit, joissa huomioidaan tilojen riittävyys ja esteettömyys aistiesteettömyys mukaan lukien. Etenkin viime vuosina yleistyneissä avoimissa oppimisympäristöissä melu, runsaat näköärsykkeet, struktuurin puute, vaihtuvat ja suuret opetusryhmät sekä ennakoimattomat siirtymät kuormittavat autismikirjon oppilaita kohtuuttomasti.

Oppilaiden oikeusturvaa parannettava

Tehostetusta tuesta tulisi antaa hallintopäätös, vahvistaa AVI:en oikeutta valvontaan ja tarkastuksiin sekä perustaa Suomeen oppilasasiavastaava, jotta voidaan käytännössä varmistaa kaikille lapsille yhdenvertainen oppimisen ja koulunkäynnin tuki kunnasta ja koulusta riippumatta.