Webinaari klo- ZOOM

Autismikirjon tutkimus Suomessa 2024

Autismikirjon tutkimus Suomessa -webinaari on monitieteinen tapahtuma, jossa esitellään ajankohtaista autismikirjon tutkimusta. Webinaari kokoaa yhteen tutkijoita ja muita autismikirjon tutkimuksesta kiinnostuneita henkilöitä ja tahoja. Webinaarissa noudatetaan turvallisen tilan periaatteita ja kunnioitetaan kaikkia osallistujia. Tapahtuma on osa Autismitutkimuksen verkoston toimintaa.

Ajankohta: pe 19.4.2024

Paikka: Verkossa

Seminaaripäivän ohjelma

9.00–9.15          Tilaisuuden avaus

Työelämä

9.15–9.45          Tutkimuspuheenvuoro: “Kohti työelämää korkeakouluopintojen jälkeen”, Henri Pesonen, erityispedagogiikan apulaisprofessori

9.45–10.15       Tutkimuspuheenvuoro: ”Autismikirjon aikuisten moninaiset työelämäkokemukset”, Anni Kilpiä, väitöskirjatutkija

10.15–10.30     Kommenttipuheenvuoro: Antti Haltiamieli, sosionomi yamk, psykoterapeutti, perheterapeutti

10.30–10.45     Keskustelu

10.45–11.00     Tauko

Sosiaalisuus ja vuorovaikutus

11.00–11.30     Tutkimuspuheenvuoro: “Varhainen sosiaalinen tarkkaavuus”, Terhi Helminen, tutkijatohtori

11.30–12.00     Tutkimuspuheenvuoro: “Autismikirjon varhaisnuorten puheen piirteet ja sosiaalinen      vuorovaikutus”, Mari Wiklund, yliopistonlehtori

12.00–12.15     Kommenttipuheenvuoro: Taru Luojola, kielitieteilijä, kirjailija ja kääntäjä

12.15–12.30     Keskustelu

12.30–13.15     Lounastauko

Arjen haasteet ja kuntoutus

13.15–13.45     Tutkimuspuheenvuoro: “Tutkimus autismikirjon lasten ABA-pohjaisesta vanhempainohjausinterventiosta” Pirita Hämäläinen, psykologi ja psykoterapeutti ja Tuulia Lepistö-Paisley, neuropsykologian erikoispsykologi

13.45–14.15    Tutkimuspuheenvuoro: ”Autismikirjon erityispiirteiden yhteys kiusatuksi joutumiseen kahdeksanvuotiailla” Maria Junttila, väitöskirjatutkija

14.15–14.30     Kommenttipuheenvuoro: Heta Pukki, M.Ed., puheenjohtaja ASY ja EUCAP

14.30–14.45     Keskustelu

14.45–15.00     Loppupuheenvuoro

Webinaarin suunnitteluryhmä: Katja Dindar, Oulun yliopisto ja Itä-Suomen yliopisto, Annikka Suoninen, Suomen Autismikirjon Yhdistys ja Anniina Kämäräinen, Itä-Suomen yliopisto.

Lisätietoja tapahtuman sisällöstä: katja.dindar@oulu.fi

Lisätietoa Autismitutkimuksen verkostosta täältä (avautuu uuteen välilehteen).

Ilmoittautuminen 17.4. mennessä: https://www.lyyti.in/autismikirjon_tutkimus_suomessa2024

Webinaari järjestetään ZOOMissa, linkki lähetetään ilmoittautuneille edellisenä päivänä. Tilaisuuteen on rajoitettu määrä paikkoja, joten vapautathan paikkasi mikäli et pääsekään paikalle.

Webinaari on kaikille avoin ja maksuton. Webinaarista ei tule tallennetta.

Järjestäjä: Suomen autismitutkimuksen verkosto