Tapahtuma klo- Mikkeli

Neurotyypit-elokuvanäytös Mikkelissä

Etelä-Savon ADA ry esittää autismitietoisuuden viikolla lauantaina 6.4.2024 klo 12:00 Neurotyypit-dokumentin elokuvateatteri Kinolinnassa.

Aika: lauantaina 6.4. klo 12
Paikka: Elokuvateatteri Kinolinna, sali 3, Vuorikatu 9, 50100 Mikkeli

Esityksen jälkeen tilaisuus keskusteluun elokuvan herättämistä ajatuksista.

Tapahtumaan on ennakkoilmoittautuminen.
Ilmoittaudu sähköpostilla osoitteeseen puheenjohtaja@es-ada.com 3.4.2024 mennessä, paikkoja rajoitetusti. Ilmoittautuminen ei edellytä jäsenyyttä. Tapahtuma on maksuton.

Lisätiedot: puheenjohtaja@es-ada.com

Elokuvan keskiössä on autismikirjon lapsi Aida, jolla on niin kutsuttu epätasainen kykyprofiili. Hän on yhtäältä äärimmäisen kyvykäs, toisaalta aistiyliherkkyys ja sosiaalisten tilanteiden vaikeus tekevät aivan tavallisina pidetyistä tilanteista hänelle mahdottomia selvitä. Erityisen vaikeaa on sopeutuminen kouluympäristöön, mutta lopulta älykäs lapsi aloittaa yläkoulun kaksi vuotta luokkatovereitaan nuorempana. Aidaa tukee hänen äitinsä ja omaishoitajansa Johanna.

Greta Thunbergin esimerkin innoittamana Aida kokee poliittisen herätyksen, ja päättää korjata asiat, jotka tekevät autismikirjon lasten elämästä vaikeaa. Hän kokoaa päättäjien verkoston, jota lobbaa, ja tulee yllättäen kuulluksi. Sanavalmiista ja julkisuutta pelkäämättömästä lapsesta tulee poliitikkojen lemmikki, jolta pyydetään lausuntoja ja seminaaripuheenvuoroja. Arjessaan perhe on kuitenkin yhtä ahtaalla kuin ennenkin.

Elokuva seuraa Aidaa ja Johannaa selvittämässä, ketkä oikeastaan päättävät heidän elämäänsä vaikuttavista asioista. Ratkaistavana on myös Aidan oma koulupolku. Hänellä on suuria unelmia urasta tieteen parissa, mutta matkaa sitä kohti vaikeuttaa sopeutuminen kouluympäristön käytäntöihin ja aistikuormitukseen.

Katsoja tulee vedetyksi Aidan maailmaan: hän on yhtäältä valtavasti tietoa omaksuva analyyttinen asiantuntija, toisinaan taas ahdistukseensa hukkuva pieni tyttö, jonka on ajoittain saatava vetäytyä yksinäisyyteen.

Tarinan ytimessä on lapsen ja äidin lähes symbioottinen suhde ja yhteistyö sen puolesta, että he saisivat tilaisuuden nousta täyteen potentiaaliinsa. Jännite syntyy, kun Aidan ja Johannan elämässä tapahtuu isoja muutoksia, mutta muuttuuko yhteiskunta?

Elokuvan traileri

Järjestäjä: Etelä-Savon ADA ry