Autismiliiton tapahtuma, Webinaari klo- Teams

Tunne autismi webinaari: Mitä pitäisi muuttaa ja miten? #AikaToimia

Autismiliitto järjestää autismitietoisuuden viikolla 3.4. klo 16-18 webinaarin "Tunne autismi - Mitä pitäisi muuttaa ja miten? #AikaToimia"

Webinaarissa neljä Autismiliiton kokemusasiantuntijaa kertovat muutostarpeista palvelujärjestelmässä, koulussa, työelämässä sekä ihmissuhteissa. Vanhemmat lähestyvät aihetta autismikirjon lastensa hoitopolkujen, tuen ja palveluiden näkökulmasta. Autismikirjon henkilöt itse kertovat omasta kokemuksistaan erilaisissa ihmissuhteissa, opinnoissa ja työelämässä.

Tii – Sanoista tekoihin. Strategioista ja hoitopolkukuvauksista todellisuutta myös neurokirjon perheissä. Ajatuksia oikea-aikaisesta ja oikeasta tuesta, palvelutarjonnan selkeyttämisestä, vastuusta ja ymmärryksestä. Voidaanko muuttaa näkökulmaa vaikeuksista vahvuuksiin ja niiden tukemiseen?

Maria – Autismi ja ihmissuhteet. Ajatuksia muiden ihmisten kohtaamisista niin pikaisemmissa kuin syvemmissä suhteissa. Kuinka molemmat osapuolet voisivat suhtautua erilaisuuteen kokemus- ja tunnepuolessa?

Tiina – Siirtyminen opinnoista työelämään neurokirjon aikuisena. Nykypäivän työelämässä erilaisuuden arvostaminen on lisääntynyt, mutta neurokirjolla olevat kohtaavat edelleen monenlaisia haasteita työurallaan. Haluankin puhua aiheesta neurokirjon aikuisena, jolle opinnoista työelämään siirtyminen on ajankohtaista, ja esittää mahdollisia kehityksen kohteita.

Kyösti – Hoitoketjun tehokkuus tuottaakin hukkaa – autistilapsi hukkuu pätkäsuhteisiin. Hoitotahon jatkuvat muutokset (osasto/yksikkö/tms. ja henkilöt) tuottavat valtavasti ylimääräistä kuormaa, etenkin autistilapselle: suhteen luonti uuteen ihmiseen ja tiloihin, luottamuksen rakentaminen, tilannekertaus, jännityksen voittaminen jne. Kun oma tilanne on jo itsessään sekava, miten edes tutkimus, saati hoito voi onnistua? Jatkuva aloittaminen kuormittaa lapsen lisäksi vanhempia tukiessaan ja turvatessaan lastaan. Pysyvyys ja rutiinit loisivat tässäkin turvaa ja ennakoitavuutta. Kyösti valottaa aihetta kahden autisti+ADHD-lapsen isänä.

Webinaari järjestetään Teamsissa. Tapahtuma on maksuton eikä siihen tarvitse ilmoittautua. Tapahtumaan mahtuu 1000 osallistujaa.

Tapahtuma on päättynyt. Voit antaa palautetta tästä linkistä.

Webinaarin tallenne on katsottavissa Autismiliiton Youtubessa 14.4.2024 saakka.

#AikaToimia #WAAD #AutismitietoisuudenViikko2024

Autismitietoisuuden viikon 2024 Tunne autismi -webinaarin banneri.
Järjestäjä: Autismiliitto ry