Uutinen 2.3.2022

Ukrainan sota aiheuttaa suurta huolta

Ajatuksemme ovat Ukrainan kansan ja erityisesti ukrainalaisten autismikirjon ihmisten ja heidän perheidensä luona. Heidän arkensa on murentunut ja he joutuvat elämään pelossa.

Ukrainan lipun väreillä maalatut kämmenet, jossa sormet muodostavat sydämen.
Kuva: Shutterstock

Autismikirjon ihmiset ovat hyvin herkkiä stressille. Sodan aiheuttama pelko, kaaos, turvallisten ja tuttujen rutiinien sekä ympäristön vaihtuminen voi halvaannuttaa heidän toimintakykynsä ja/tai aiheuttaa voimakkaitakin reaktioita.

Tällä hetkellä tarjolla oleva humanitaarinen apu Ukrainassa ei tavoita eikä vastaa autismikirjon ihmisten ja heidän läheistensä tarpeita.

On huomattava, että aikuiset autismikirjon ihmiset Ukrainassa ovat usein diagnosoimattomia, mikä tekee kaiken tuen saamisesta ja pyytämisestä entistä vaikeampaa.

Autismiliitto on valmis antamaan tietoa autismista kaikille viranomaisille ja muille auttajille, jotka kohtaavat sotaa paenneita autismikirjon ihmisiä ja heidän läheisiään.

Uutiset järkyttävät

Sota aiheuttaa ahdistusta, epävarmuutta ja pelkoa myös suomalaisessa autismiyhteisössä.

Kaikilla ihmisillä on kuitenkin oikeus saada tietoa Ukrainan tilanteesta heille sopivassa muodossa. Ylen selkouutiset, Selkosanomat ja Selkosanomat kuvilla tarjoavat uutisia selkokielellä ja kuvin tuettuna.

Omasta hyvinvoinnista voi pitää kiinni elämällä mahdollisimman normaalia elämää ja keskittyä myös iloa tuottaviin asioihin. Uutisten seuraamista kannattaa rajoittaa.

Autismiliiton neuvontapalvelussa voidaan neuvoa miten käsitellä tilannetta autismikirjon ihmisen kanssa, mistä löytää materiaaleja ja miten saa kriisiapua.

Autismiliiton neuvontapalvelu palvelee:

• puhelimitse ma-to klo 12-15, p. 050 467 3130
  • sähköpostitse neuvontapalvelu@autismiliitto.fi

Olemme olleet yhteydessä autismijärjestöjen eurooppalaiseen katto-organisaatioon Autism-Europe ja selvittäneet miten Ukrainan autismiyhteisöä voisi auttaa. Tässä muutama vaihtoehto auttamiseen:

• liity Facebook-ryhmään Ukraine autism HELP ja jaa siitä tietoa. Ryhmään kootaan tietoa olemassa olevista tuen kanavista ukrainalaisille autismikirjon ihmisille sekä Ukrainassa että ulkomailla.
  • jaa tietoa autismista autismikirjon ihmisten ja heidän läheistensä kiireellisiin tarpeisiin vastaamiseksi Ukrainassa ja muissa maissa.

Autism-Europe ottaa vastaan avuntarjouksia ja ehdotuksia avun muodoiksi. Lisää tietoa ja vaikuttamistyökaluja löydät Autism-Europen sivuilta.

Neuvoja ja tukea

MIELI ry:n Kriisipuhelin
MIELI ry:n Kriisipuhelimeen voit soittaa milloin tahansa. Numero on 09 2525 0111.
Lue lisää Kriisipuhelimesta Mieli ry:n sivuilta (mieli.fi)

Verkko-Kertun neuvonta
Verkko-Kerttu vastaa kysymyksiisi selkokielellä.
Pääset Verkko-Kertun sivuille tästä linkistä

Sekasin-chat nuorille
Sekasin-chatissa nuoret voivat puhua asioista, jotka painavat mieltä. Sekasin-chat on auki maanantaista perjantaihin kello 9–24 sekä lauantaina ja sunnuntaina kello 15–24.
Pääset chattiin osoitteesta sekasin.fi

Solmussa-chat aikuisille
Solmussa-chatissa aikuiset voivat puhua asioista, jotka painavat mieltä. Solmussa-chat on auki maanantaista torstaihin kello 15–19.
Pääset chattiin Tukinetin sivuilta (tukinet.net)

Alla olevista linkeistä löydät tietoa sodan aiheuttaman ahdistuksen vähentämiseen:

SPR: Ukrainan kriisi voi järkyttää mieltä

Verneri.net: Puhu huolista ja peloista

Pelastakaa lapset ry: Kriisitilanteen kohtaaminen

Mannerheimin Lastensuojeluliitto: Miten puhua lapselle sodasta?

Aihealueet