Uutinen 13.9.2023

Uusi opas: Autismikirjo ja parisuhde

Millä tavoin autismikirjo voi näyttäytyä parisuhteessa? Miten huolehtia parisuhteesta? Autismiliiton ja Parisuhdekeskus Katajan yhteystyössä on syntynyt uusi opas Autismikirjo ja parisuhde, jossa käsitellään parisuhteen eri ulottuvuuksia: vuorovaikutusta, tunneilmaisua, ristiriitatilanteita, seksuaalisuutta, arjen jäsentämistä ja vanhemmuutta.

Parisuhteet ovat usein aikuisiän yksiä merkittävimpiä ihmissuhteita ja niiden hyvinvointi vaikuttaa laajasti elämän eri osa-alueisiin. Autismi ei ole este toimivalle parisuhteelle. Kumppaneiden tarpeiden ja henkilökohtaisten piirteiden ymmärtäminen sekä tieto autismikirjosta auttavat välttymään väärinkäsityksiltä ja vahvistavat suhdetta. Eroavaisuudet osapuolten vuorovaikutuksessa, tunneilmaisussa sekä kuormituksen ja ympäristön vaikutuksista on hyvä käsitellä yhdessä mahdollisimman avoimesti. Yhteiset sopimukset siitä, miten tietyissä tilanteissa toimitaan, helpottavat arkea.

Oppaan tekstejä on työstetty yhdessä autismikirjon kokemuslukijoiden kanssa.

Oppaan voi ladata sähköisesti liiton sivuilta tai tilata painettuna Autismiliiton verkkokaupasta.

Kaksi ihmistä ajavat tandem-polkupyörällä, jonka takapyörästä leijuu ilmaan sydämiä.

Aihealueet