Kannanotot ja lausunnot 28.6.2023

Välttämättömistä vammaispalveluista leikkaaminen ei tuo säästöä

Autismiliitto on huolissaan vammaispalveluihin kohdistuvista säästöaikeista sekä sosiaaliturvaan suunnitelluista leikkauksista. Myönteistä on, että uusi hallitus aikoo kiinnittää erityistä huomiota neurokirjon lasten ja heidän perheidensä palveluihin, vahvistaa oppimisen tukea sekä edistää vammaisten ja osatyökykyisten työllistymismahdollisuuksia.

Kolme kämmenparia kannattelemassa paperista leikatun perheen kuvaa.
Kuva: Shutterstock

Uusi hallitus on päättänyt siirtää vammaispalvelulain voimaantuloa ja avata vammaispalvelulain uuteen valmisteluun. Vammaispalveluissa on kyse vammaisten ihmisten arjessa pärjäämisen ja osallisuuden kannalta välttämättömistä palveluista, joiden riittävä rahoitus on turvattava. Välttämättömistä vammaispalveluista leikkaaminen ei tuo säästöä. Välttämätön tuen tarve vain siirtyy muualle ja tuottaa kustannuksia muissa, usein raskaammissa ja kalliimmissa palveluissa.

Sosiaalinen toimintarajoite on välttämätöntä säilyttää vammaispalvelulain soveltamisalassa, jotta myös autismi- ja neurokirjon lapset, nuoret ja aikuiset pääsevät vammaispalvelujen piiriin, silloin kun he vammaispalvelulain mukaisia palveluja välttämättä tarvitsevat. Sosiaalisen toimintakyvyn huomiointi soveltamisalassa vähentää nykyisin yleistä väliinputoamista ja raskaampien ja kalliimpien palveluiden tarvetta sekä koulutuksesta ja työelämästä syrjäytymistä. Se tukee myös hallitusohjelman tavoitetta neurokirjon lasten ja heidän perheidensä palvelujen huomioimisesta.

Huomiota neurokirjon lasten ja perheiden palveluihin

Autismiliitto kiittää siitä, että hallitus lupaa kiinnittää erityistä huomiota neurokirjon lasten ja heidän perheidensä palveluihin ja tukeen. Tarvetta todella on vahvistaa varhaisen tuen palveluja ja tukea perheiden jaksamista. Koska kirjauksen muotoilu on hallitusohjelmassa melko yleisellä tasolla, Autismiliitto odottaa innolla konkreettisia toimia ja tekee mielellään yhteistyötä toimenpiteiden suunnittelussa.

Sosiaaliturvaleikkaukset osuvat heikoimmassa asemassa oleviin

Tuoreessa hallitusohjelmassa luvataan pitää huolta heikoimmassa asemassa olevista. Suuret leikkaukset sosiaaliturvaan ovat kuitenkin ristiriidassa tämän tavoitteen kanssa. Leikkaukset mm. asumistukeen ja toimentulotukeen sekä samanaikaiset asiakasmaksujen korotukset heikentävät merkittävästi monien työelämän ulkopuolella olevien autismikirjon ihmisten ja autismikirjon lasten perheiden toimeentuloa ja hyvinvointia. Hallituksen tulee huolellisesti arvioida sosiaaliturvaleikkausten ja asiakasmaksujen korotusten kokonaisvaikutukset, koska monet leikkaukset kohdistuvat samoihin ihmisiin.

Leikkaukset sote-järjestöjen rahoitukseen on peruttava

Järjestöjen tekemän työn merkitys tunnistetaan hallitusohjelmassa, mutta siitä huolimatta järjestöjen avustuksiin on tarkoitus kohdistaa massiivinen leikkaus hallituskauden loppupuolelle. Avustustasoa on tarkoitus laskea lähes neljänneksellä 2027 alkaen. Näin suuri leikkaus vaikeuttaisi merkittävästi järjestöjen työtä ja kohdistuisi lopulta heikoimmassa asemassa oleviin monien muiden säästötoimien lisäksi.

Neuropsykiatrisen kuntoutuksen rahoitus turvattava

Hallitus lupaa käynnistää syksyllä 2023 määräaikaisen ohjelman, jossa panostetaan lasten ja nuorten Kelan harkinnanvaraiseen neuropsykiatriseen kuntoutukseen. Tämä on hyvä asia, mutta neuropsykiatrisen kuntoutuksen rahoitus tulee turvata myös määräaikaisen ohjelman päättymisen jälkeen.

Myönteistä on, että mielenterveyspalveluiden saatavuutta on tarkoitus parantaa. Hallitus mm. aikoo toteuttaa lasten ja nuorten terapiatakuun ja turvata lainsäädännöllä lasten ja nuorten yhdenvertaisen pääsyn terapioihin perustasolla.

Oppimisen tukea vahvistetaan

Autismiliiton mielestä on tärkeää vahvistaa oppimisen ja opiskelun tukea kaikilla koulutusasteilla ja turvata tuen toteuttamiseen riittävät resurssit. Positiivista on, että hallituksen tarkoituksena on selkeyttää oppimisen tukea ja yhtenäistää tuen ketjua varhaiskasvatuksesta toiselle asteelle. Tavoitteena on turvata ammatillisen koulutuksen opiskelijoiden oikeus riittävään lähiopetuksen määrään, työpaikkaohjaamiseen sekä tarvittavaan oppimisen tukeen sekä säätää lukiolaisten oikeudesta tukiopetukseen.

Tavoitteena työelämäosallisuuden lisääminen

Hallitusohjelma sisältää hyviä kirjauksia vammaisten, osatyökykyisten ja muiden työelämässä aliedustettujen ryhmien työllistymisen edistämiseksi mm. työolosuhteiden järjestelytuen kehittäminen ja sen tunnettuuden lisääminen sekä työvoimapalvelujen kehittäminen. Työnantajille on tarkoitus luoda kannustimia työn tarjoamiseksi vammaisille henkilöille sekä parantaa vammaisten yrittäjien toimintaedellytyksiä. Tavoitteena on ottaa käyttöön lineaarimalli, joka tukee palkan ja eläkkeen yhteensovittamista, niin että työnteko kannattaa aina.