Uutinen 9.5.2023

Autismiliiton kuukauden nostot: huhtikuu

Huhtikuussa kirjoitimme mielipidekirjoituksia yhdessä muiden järjestöjen kanssa, teimme yhteistyötä jäsenyhdistystemme kanssa ja koulutimme sekä kokemusasiantuntijoita että vertaisohjaajia.

Julkaisemme kuukausittain nostoja toiminnastamme, jotta seuraajillemme syntyy parempi kuva siitä, mitä liitossa tehdään.

Huhtikuussa:

• Autismiliiton, ADHD-liiton ja Aivoliiton yhteinen ehdotus neurokirjon toimenpideohjelmasta julkaistiin Helsingin Sanomien mielipidekirjoituksissa.
  • Osallistuimme YK:n vammaissopimuksen toteutumista koskevan Vammaisfoorumin rinnakkaisraportoinnin valmisteluun.
  • Teimme vaikuttamistyötä autismikirjon ja kehitysvammaisten ihmisten kaltoinkohtelun lopettamiseksi yhteistyössä kehitysvammajärjestöjen kanssa mm. mielipidekirjoituksen muodossa.
  • Teimme mielipidekirjoituksen Keskisuomalaiseen yhdessä ADHD-liiton sekä Keski-Suomen paikallisten jäsenyhdistystemme kanssa liittyen uutiseen Jyväskylän kaupungin sopeuttamistoimista koskien erityisopettajia ja kasvatusohjaajia.
  • Tiivistimme yhteystyötä Kelan, Nuorten Ystävien Klubitalojen sekä Lapin Tulevaisuuden sote-keskus -hankkeen kanssa.
  • Järjestimme yhdessä ADHD-liiton ja Aivoliiton kanssa Iltakaffet jäsenyhdistyksille. Paikalla oli 12 yhdistyksen edustajia.
  • Osallistuimme jäsenyhdistysten Hymy ry:n ja Päijät-Hämeen Autismi ja Asperger ry:n tapahtumiin.
  • Kommentoimme Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueella kehitteillä olevaa Nepsytuen-polkua yhdessä ADHD-liiton kanssa.
  • Olimme mukana ODL:n Osallisuuden tiekartta -esiselvityksessä miettimässä autismikirjon nuorten ja nuorten aikuisten osallisuuden näkökulmaa selvitykseen.
  • Olimme mukana tuottamassa neurokirjon oppilaan näkökulmasta tietoa Opetushallituksen Sitouttavan kouluyhteisötyön käsikirjaan yhdessä ADHD-liiton ja Tampereen seudun autismiyhdistys TSAU ry:n kanssa.
  • Koulutimme kokemusasiantuntijoita ja vertaisryhmäohjaajia.
  • Vastasimme yli kymmeneen vertaistukipyyntöön.
  • Olemme saaneet ammattilaisten Aunet-verkostoon uusia jäseniä ja alue-Auneja.
  • Esittelimme neuropsykiatrisille valmentajille Autismiliiton toimintaa.
  • Otimme vastaan vieraita Puolasta.
  • Järjestimme kolme tilauskoulutusta ja konsultoinnin.
  • Viestintäassistentti Laura Hovilainen aloitti Autismiliitossa Paikka auki -työntekijänä.
  • Vastasimme yhdeksään kommentti- ja haastattelupyyntöön medialta.
Autismiliiton kuukauden nostot, kuvan tekstisisältö kirjoitettu auki artikkelissa.

Aihealueet