Uutinen 1.7.2022

Autismiliiton kuukauden nostot: kesäkuu

Haluamme lisätä Autismiliiton toiminnan läpinäkyvyyttä. Kesäkuussa mm. laadimme yhdessä kehitysvammajärjestöjen kanssa kannanoton vammaispalvelulain esitykseen liittyen ja julkaisimme vuoden toisen Autismi-lehden.

Julkaisemme kuukausittain nostoja toiminnastamme, jotta seuraajillemme syntyy parempi kuva siitä, mitä liitossa tehdään.

Kesäkuussa

• Kehitysvamma- ja autismijärjestöt laativat yhteisen kannanoton vammaispalvelulain esitykseen liittyen.
  • Osallistuimme Vammaisfoorumin lausuntoon mielenterveys- ja päihdepalveluista.
  • Kansalliseen lapsistrategiaan tuotettavan autismioppaan valmistelu käynnistyi.
  • Tunne autismi! Autismikirjon ihmisen kohtaaminen terveydenhuollossa -webinaari keräsi noin 400 katsojaa.
  • Autismi-lehti 2/2022 ja uutiskirje ilmestyivät.
  • Julkaisimme somessa jäsenyhdistysten toimintaa esittelevää juhannuskalenteria.

Lisäksi

• Autismiliitto osallistui oikeusministeriön työpajaan rakenteellisesta syrjinnästä.
  • Edustajamme kävi kertomassa autismista Prometheus-leiriläisille.
  • Autismikirjo nuoruusiässä -oppaasta valmistuivat englannin- ja ruotsinkieliset versiot (löytyvät materiaalipankista, verkkokaupasta ei tällä hetkellä voi tilata).
  • Lavarunoilija ja kirjailija Rosanna Fellman kirjoitti runon Autistic Pride Dayn kunniaksi.