Uutinen 30.6.2023

Autismiliiton kuukauden nostot: kesäkuu

Kesäkuussa vietimme Autistic Pride Day:ta, julkaisimme yhdistystoimintaa esittelevän juhannuskalenterin, valmistelimme uutta parisuhdeopasta ja teimme vaikuttamistyötä yhteistyössä kehitysvammajärjestöjen kanssa uuden vammaispalvelulain toimeenpanon turvaamiseksi.

Julkaisemme kuukausittain nostoja toiminnastamme, jotta seuraajillemme syntyy parempi kuva siitä, mitä liitossa tehdään.

Kesäkuussa:

• Teimme vaikuttamistyötä yhteistyössä kehitysvammajärjestöjen kanssa uuden vammaispalvelulain toimeenpanon turvaamiseksi: Järjestöt huolissaan aikeista leikata vammaispalveluista
  • Otimme yhdessä kehitysvammajärjestöjen kanssa kantaa vammaispalvelulain avaamista vastaan: Säästöt eivät synny vammaispalveluita leikkaamalla, vaan rakenteita uudistamalla
  • Osallistuimme Vammaisfoorumin lausunnon valmisteluun ohjeesta evakuointien suunnitteluun ja toimeenpanoon.
  • Otimme kantaa hallitusohjelmaan: Välttämättömistä vammaispalveluista leikkaaminen ei tuo säästöä.
  • Autismi-lehti liittyi EBSCO-Host -tietokantaan.
  • Julkaisimme kesän uutiskirjeen.
  • Haastattelimme yhdenvertaisuusaktivisti Aida A:ta ja Leo Ristirantaa Autismi-lehteen.
  • Valmistelimme syksyllä ilmestyvää parisuhdeopasta.
  • Julkaisimme somessa Autismiliiton jäsenyhdistyksiä esittelevän juhannuskalenterin.
  • Vietimme Autistic Pride Day:ta julkaisemalla somessa autismikirjon ihmisten päivityksiä.
  • Tiivistimme yhteistyötä ADHD- liiton kanssa yhteisen hyvinvointialuevaikuttamisen osalta.
  • Järjestimme jäsenyhdistystemme puheenjohtajille ja sihteereille koulutuksellisen ja virkistyksellisen risteilyn Tallinnaan.
  • Osallistuimme Nuorten Ystävien Klubitalo Pönkän johtoryhmään.
  • Suunnittelimme syksyn toimintaa.
  • Supersuosittu Äärimmäinen vaatimusten välttely -keskusteluilta oli vilkas ja innostava.
  • Koulutustoiminnassa pidettiin koulutuksia mm. partio-ohjaajille, ohjaamoiden työntekijöille ja perhetyön tekijöille.
  • Osallistuimme THL:n TOIMIA:n Vaikeavammaisten toimintakyky -asiantuntijaryhmän kokoukseen.
  • Tapaasimme HUS:n kanssa.
Nostoja Autismiliiton toiminnasta kesäkuussa 2023. Tekstisisältö avattu leipätekstissä.

Aihealueet