Uutinen 8.11.2023

Autismiliiton kuukauden nostot: lokakuu

Lokakuussa muun muassa tapasimme puolueiden edustajia sekä sosiaali- ja terveysministerin hallitusohjelman toimeenpanoon liittyen, lähetimme mielipidekirjoituksen Aamulehteen, jatkasimme työtä eduskunnan nepsyverkoston sihteerinä ja osallistuimme lastensuojelupäiville.

Julkaisemme kuukausittain nostoja toiminnastamme, jotta seuraajillemme syntyy parempi kuva siitä, mitä liitossa tehdään.

Lokakuussa:

• Tapasimme puolueiden edustajia sekä sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juusoa hallitusohjelman toimeenpanoon liittyen yhdessä kehitysvammajärjestöjen kanssa.
  • Viime hallituskaudella perustettu eduskunnan nepsy-verkosto järjestäytyi. Autismiliitto toimii verkoston sihteerinä.
  • Mielipidekirjoitus Aamulehteen vammaispalvelulain lykkäämisen vaikutuksista.
  • 15 uutta vertaisosaajaa aloitti vertaisosaajakoulutuksen Tampereella.
  • Autismiliiton kokemusasiantuntijat ahkeroivat lokakuussa 29 keikan verran.
  • Osallistuimme jäsenyhdistystemme Ylä-Savon autismiyhdistys ja Varkauden Seudun Nepsyt 20- ja 30-vuotisjuhlallisuuksiin. Onnea!
  • Suoraa puhetta autismista -podcastin toinen jakso julkaistiin.
  • Osallistuimme Vanhempainliiton ja NAM Neurokirjon Ammattilaiset ry:n webinaariin Päättötodistus on kansalaisoikeus.
  • Järjestimme keskusteluillan Kuormituksen vähentäminen 4.10.
  • Kymenlaakson, Uudenmaan, Pohjois-Savon ja Etälä-Karjalan Aunet-ammattilaiset tapasivat.
  • Autismiliiton neuvontapalvelu vastasi puheluihin 17 päivänä ja lisäksi sähköposteihin. Vierailimme myös Discordin Sekasin-kanavalla
  • Neuvontapalvelu vieraili ADHD-liiton ADHOODS-kanavalla Discordissa.
  • Neurokirjon nuorille suunnattu Neurobase-sivusto pelaamisesta ja somesta julkaistiin. Sivusto on tehty Pelituen, ADHD-liiton ja Autismiliiton yhteistyönä.
  • Olimme mukana Etelä-Karjalan hyvinvointialueen (EKHVA) autismikirjolla olevien nuorten vanhempien ensitietopäivässä.
  • Osallistuimme näytteilleasettajana Valtakunnallisille lastensuojelupäiville.
  • Liiton strategiatyöskentelyn puitteissa lähetimme strategiakyselyn jäsenyhdistyksillemme.
  • Osallistuimme puhevammaisten viikon, Lukiviikon ja Osaaminen näkyviin -teemaviikkojen kampanjoihin.
  • Osallistuimme Kelan kutsumana järjestöjen yhteiseen tapaamiseen, jossa tavoitteena oli löytää keinoja turvatakseen Kelan neuropsykiatriset kuntoutuspalvelut jatkossakin.
Autismiliiton kuukauden nostot lokakuulta 2023. Kuvan tekstisisältö avattu leipätekstissä.

Aihealueet