Uutinen 9.4.2024

Autismiliiton kuukauden nostot: maaliskuu

Maaliskuussa otimme yhdessä kehitysvammajärjestöjen kanssa kantaa autismikirjon ja kehitysvammaisten nuorten kaltoinkohteluun, julkaisimme työelämää käsittelevän jakson podcastistamme ja kokemusasiantuntijakoulutuksestamme valmistui 14 uutta kokemusasiantuntijaa.

Julkaisemme kuukausittain nostoja toiminnastamme, jotta seuraajillemme syntyy parempi kuva siitä, mitä liitossa tehdään.

Maaliskuussa:

• Annoimme opetus- ja kulttuuriministeriölle lausunnon tuntimäärän lisäämisestä perusopetuslakiin.
  • Teimme yhdessä kehitysvammajärjestöjen kanssa kannanoton kehitysvammaisten ja autismikirjon nuorten kaltoinkohtelusta.
  • Osallistumme Vammaisfoorumin rinnakkaisraportin päivitysten työstämiseen. Eri vammaisjärjestöjen edustajista koostuva Vammaisfoorumin työryhmä valmistelee YK:n vammaissopimuksen rinnakkaisraporttia siitä, kuinka vammaisyleissopimuksen oikeudet toteutuvat Suomessa käytännössä.
  • Osallistuimme Kehitysvamma-alan neuvottelukunta KVANKin uuteen työryhmään, jossa suunnitellaan asumisen ohjelmaa.
  • Kokemusasiantuntijakoulutuksesta valmistui 14 uutta kokemusasiantuntijaa.
  • Järjestimme vertaishetkiä autismikirjon lasten ja nuorten vanhemmille suomeksi ja englanniksi.
  • Julkaisimme Suoraa puhetta autismista -podcastin 7. osan, aiheena työelämä.
  • Kohtasimme Autismiliiton neuvontapalvelussa 101 henkilöä.
  • Lähetimme tilaajille Autismiliiton uutiskirjeen.
  • Olimme järjestämässä koulutuspäivää läheisille Savonlinnassa Itä-Savon Puatin kanssa.
  • Pidimme autismi-infon Kehitysvammatuki 57:n vertaisryhmässä.
  • Järjestimme verkkokaffet jäsenyhdistyksille.
  • Pidimme autismi-infon STEPin lastenohjaajaopiskelijoille.
  • Järjestimme autismiammattilaisten Aunet-aamukahvit verkossa.
  • Osallistuimme Autismitutkimuksen verkoston kokoukseen.
  • Lähetimme tuloksellisuusraportin liiton toiminnasta rahoittajalle, Sosiaali-​ ja terveysjärjestöjen avustuskeskus STEA:lle.
  • Suunnittelimme ensi vuoden toimintaa liittohallituksen ja henkilöstön yhteisessa suunnittelupäivässä.
  • Aloitimme Autismin talvipäivien 2025 suunnittelun.
  • Jäsenjärjestöavustushaku 2024 Autismiliiton jäsenyhdistyksille oli auki maaliskuun ajan.
Autismiliiton kuukauden nostot maaliskuulta 2024. Kuvan tekstimuotoinen sisältö avattu artikkelissa.

Aihealueet