Uutinen 3.4.2023

Autismiliiton kuukauden nostot: maaliskuu

Maaliskuussa muun muassa vietimme autismitietoisuuden viikkoa teemalla #EiRiitä, järjestimme vaaleihin liittyvän kampanjan somekanavissa, pitimme runsaasti koulutuksia ja webinaareja ja vahvistimme yhteistyötä hyvinvointialueiden ammattilaisten kanssa.

Julkaisemme kuukausittain nostoja toiminnastamme, jotta seuraajillemme syntyy parempi kuva siitä, mitä liitossa tehdään.

Maaliskuussa:

• Liiton uusi eAutismi-projekti käynnistyi. Projekti tukee autismikirjon nuorten itsetuntemusta.
  • Liitossa aloitti kaksi uutta työntekijää: järjestösuunnittelija Jaana Anttila Kouvolan toimistossa ja hallintosihteeri Johanna Eestilä.
  • Järjestimme eduskuntavaalitavoitteisiin liittyvän somekampanjan 6.-26.3.2023.
  • Olimme mukana puhevammajärjestöjen yhteisessä kannanotossa Puhevammaisten ihmisten lukumäärä selvitettävä.
  • Osallistuimme järjestöjen kannanottoon henkilökohtaisen budjetin toimintamallin käyttöönoton edistämisestä.
  • Kävimme opetusministeriössä keskustelemassa autismi- ja neurokirjon oppilaiden tarpeista yhdessä ADHD-liiton kanssa.
  • Käänsimme äärimmäisen vaatimusten välttelyn (EDA/PDA) kartoittamiseen tarkoitetun EDA-8 kyselylomakkeen suomeksi.
  • Autismiliiton kokemusasiantuntijoilla oli 22 puhumiskeikkaa ja 5 mediaesiintymistä.
  • Lähetimme tilaajille liiton uusimman uutiskirjeen.
  • Järjestimme autismitietoisuuden viikon teemalla #EiRiitä, joka sai paljon huomiota sekä mediassa että sosiaalisessa mediassa. Paljon kiitoksia saivat kuvittaja Netta Lehtolan kuvitukset viikon teemasta.
  • Kokosimme tietoa autismitietoisuuden viikon tapahtumista liiton sivuille.
  • Nostimme mediatiedotteessa esiin vahvaa tukea tarvitsevien autismikirjon ihmisten kaltoinkohtelun asumisyksiköissä.
  • Liiton työntekijät puhuivat useassa jäsenyhdistysten ja muiden toimijoiden järjestämässä autismitietoisuuden viikon tapahtumassa.
  • Pidimme HAASTE-koulutuksen, kolme autismitietoisuuden viikon webinaaria ja 4 tilauskoulutusta.
    – HAASTE-koulutukseen osallistui noin 100 asiasta kiinnostunutta.
    – Kaiken ikää neurokirjolla – yhdenvertainen ja kaikille sopiva työelämä- webinaari yhteistyössä ADHD-liiton kanssa. Webinaarissa oli 300 osallistujaa.
    – #EiRiitä – tarinoita arjesta ja keskustelua autismikirjosta -tapahtuma. Webinaarissa oli 98 osallistujaa.
    – Autismikirjon lapset ja nuoret -webinaari, jossa oli 210 osallistujaa.
  • Autismiliiton henkilöstö ja hallitus ideoi yhdessä vuoden 2024 toimintaa.
  • Valtakunnallinen Aunet-verkoston tapaaminen keräsi yhteen noin 50 autismialan ammattilaista keskustelemaan hyvinvointialueiden tilanteista.
  • Kokosimme Aune-toiminnan tiimoilta Kainuun hyvinvointialueen autismialan ammattilaisia yhteen jokakeväiseen tapaamiseen. Tapaamisessa oli mukana 16 ammattilaista eri puolilta Kainuuta.
  • Aloittelimme ammattilaisten Aune-toimintaa Keski-Pohjanmaan, Etelä-Pohjanmaan ja Pohjanmaan hyvinvointialueilla.
  • Lapin hyvinvointialueella on alkamassa saamenkielisten ja kulttuurinmukaisten nepsypalveluiden kehittäminen. Aloitimme kartoituksen, millä tavalla voitaisiin tehdä yhteistyötä tässä kehittämistyössä.
  • Järjestimme Opintokeskus Siviksen kanssa yhteistyössä jäsenyhdistyksille työpajan Sivis- koulutustukeen littyen. Paikalla oli 3 yhdistyksen edustus.
  • Teimme yhteistyötä Liettuan autismiyhdistyksen kanssa HAASTE-toimintamallikoulutuksesta Liettuassa.
Tekstipitoinen kuva Autismiliiton kuukauden nostoista maaliskuussa 2023 on kirjoitettu auki sivun tekstiosassa.

Aihealueet