Uutinen 7.9.2023

Autismiliiton kuukauden nostot: elokuu

Elokuussa annoimme lausunnon vammaispalvelulain siirtämisestä ja otimme kantaa uuteen hallitusohjelmaan. Osallistuimme neurokirjon nuorten järjestämään mielenosoitukseen ja järjestimme mm. keskustelutilaisuuden äärimmäisestä vaatimusten välttelystä.

Julkaisemme kuukausittain nostoja toiminnastamme, jotta seuraajillemme syntyy parempi kuva siitä, mitä liitossa tehdään.

Elokuussa:

• Osallistuimme eduskuntatalolla järjestettyyn mielenilmaukseen neurovähemmistön yhdenvertaisuuden puolesta.
  • Koulutustoiminnan visuaalinen ilme valmistui.
  • Autismi-lehden tekeminen. Syksyn lehden teemana Ääni lapsille ja nuorille
  • Järjestimme EDA-keskusteluillan autismikirjon ihmisille ja läheisille, jossa noin 50 osallistujaa.
  • Annoimme lausunnon vammaispalvelulain siirtämisestä: Autismiliitto vastustaa vammaispalvelulain voimaantulon siirtämistä.
  • Otimme kantaa hallitusohjelmaan: Välttämättömistä vammaispalveluista leikkaaminen ei tuo säästöä ja
    Kehitysvamma- ja autismijärjestöjen terveiset hallitusohjelman toteutukseen ja budjettiriiheen.
  • Annoimme lausunnot hallituksen yhdenvertaisuustiedonantoon sekä liikenteen esteettömyysvisioon.
  • Tapasimme ympäristöministeriön virkamiehiä neuroesteettömyydestä yhdessä ADHD-liiton kanssa.
  • Autismitutkimuksen verkosto kokoontui.
  • Jaoimme tietoa autismikirjosta ja autismiesteettömyydestä sairaalaklovneille.
  • Pidimme infon opettajien Veso-päivässä Oulaisissa noin 100 opetusalan ammattilaiselle yhdessä ADHD-liiton ja Pohjois-Pohjanmaan Pohde-hyvinvointialueen edustajan kanssa.
  • Tiivistimme edelleen yhteistyötä Lapin alueen perhekeskuskoordinaattoreiden kanssa. Kävimme ADHD- liiton kanssa perhekeskuskoordinaattoreiden tapaamisessa kertomassa liittojen toiminnoista sekä keskustelemassa mahdollisesta yhteistyöstä.
  • Autismiliitto järjesti elokuussa neuvontapalvelua 18 päivänä ja piti 22.8. Sekasin-chatin nuorille Discord-alustalla.
  • Autismiammattilaisten Aunet-verkosto vahvistui uusilla Kenttä-Auneilla ja Alue-Auneilla.
  • Järjestimme osallisuusviikon puitteissa keskustelutapahtuman Autismiystävällinen kohtaamispaikka.
  • Autismiliiton vertais- ja kokemuskoulutukset ovat nyt mukana PAIKKO-järjestelmässä.
  • Kokemustoiminnan kysyntä on vahvassa kasvussa. Elokuun lopppuun mennessä Autismiliiton kokemusasiantuntijoille on tullut tänä vuonna 215 toimeksiantoa.
  • eAutismi-hankkeessa aloitti hankesuunnittelija Johanna Kyllönen.
  • eAutismi-hankkeen ensimmäinen autismikirjon nuorten kehittäjäryhmä kokoontui.
  • Koulutustoiminta järjesti HAASTE-työpajan Helsingin kaupungin perhetyön työntekijöille.
  • Tunne, keho ja turva -webinaarissamme oli noin 30 osallistujaa.
Nostoja Autismiliiton toiminnasta elokuussa 2023. Tekstisisältö avattu leipätekstissä.

Aihealueet