Uutinen 4.10.2023

Autismiliiton kuukauden nostot: syyskuu

Syyskuussa muun muassa annoimme lausunnot vammaispalvelulain siirtämisestä ja asumistuen leikkauksista, julkaisimme Autismikirjo ja parisuhde -oppaan, syksyn Autismi-lehden ja uutiskirjeen, koulutimme vertaisryhmäohjaajia, järjestimme koulutuksia ja keskustelutilaisuuksia ja osallistuimme verkostotapaamisiin.

Julkaisemme kuukausittain nostoja toiminnastamme, jotta seuraajillemme syntyy parempi kuva siitä, mitä liitossa tehdään.

Syyskuussa:

• Suoraa puhetta autismista -podcastin ensimmäinen jakso julkaistiin. Podcast on eAutismi-projektin tuotantoa.
  • Autismikirjo ja parisuhde -opas julkaistiin.
  • Syksyn uutiskirje ja Autismi-lehti ilmestyivät.
  • Vastasimme viiteen median yhteydenottoon.
  • Keskusteluillassa sukupuolen ja seksuaalisuuden moninaisuudesta oli yli 30 osallistujaa ja käytiin vilkasta keskustelua.
  • Autismitutkimuksen verkosto kokoontui ja suunnittelee mm. autismitutkimuksen päivää ensi huhtikuulle.
  • Olimme mukana Kehitysvammaliiton järjestämässä kansainvälisessä Hyvät käytännöt – parempi elämä -kongressissa.
  • Olimme eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunnan kuultavana ja annoimme lausunnon vammaispalvelulain siirtämisestä.
  • Annoimme lausunnon asumistuen leikkauksista.
  • Tapasimme puolueiden edustajia hallitusohjelman toimeenpanoon liittyen yhdessä kehitysvammajärjestöjen kanssa.
  • Koulutuksestamme valmistui yhdistyksiin 24 vertaisryhmäohjaajaa.
  • Vertais- ja kokemustoiminnan täydennyskoulutus- ja virkistyspäivässä kohdattiin, jaettiin ja vaikutettiin.
  • Tapasimme Kelan ja HUS:n edustajia kuntoutusasioissa.
  • Vertaishetkiä pidettiin autismikirjon aikuisten lasten vanhemmille, huostaanotettujen tai sijoitettujen lasten vanhemmille sekä PDA/EDA piirteisten lasten vanhemmille.
  • Teimme Veko-toiminnasta sidosryhmäkyselyn. Vastaajat (n=48) arvioivat asteikolla 1–4 verkoston tärkeyttä itselleen; keskiarvo 3,6. Kaikki vastaajat kokivat verkoston tarjoavan heille mahdollisuuden vaikuttaa ihmisten käsitykseen autismikirjosta. Vastaajista 98% hyödynsi omaa kokemustaan verkoston toiminnassa sekä 95% koki arvostusta ja 88% yhteenkuuluvuutta.
  • Osallistuimme Lastensuojelun Keskusliiton Perheet Keskiöön -järjestötapaamiseen.
  • Osallistuimme ensitietopäiviin sekä Etelä-Savon että Etelä-Karjalan hyvinvointialueella.
  • Järjestimme jäsenyhdistyksessämme hallituksen työpajan.
  • Alue-Aunejen oma tapaaminen sekä useita Aunet-tapaamisia hyvinvointialueilla. Aunet-verkosto kokoaa yhteen autismialan ammattilaisia.
  • Neuvontapalvelupuheluihin on syyskuussa vastattu 12 päivänä. Lisäksi vastasimme neuvontapalvelun sähköposteihin ja olimme pitämässä neuvontapalvelu-chattia Discordissa 27.9.
  • Kuormitus ja kaaos -koulutuspäivillä oli yli 70 osallistujaa.
  • Yli 60 osallistujaa avoimessa HAASTE-toimintamalli koulutuksessa.
  • Järjestimme työpajoja Helsingin kaupungille lastensuojeluun ja perhetyöhön.
Tekstipitoinen kuva Autismiliiton kuukauden nostoista syyskuussa 2023 on kirjoitettu auki sivun tekstiosassa.

Aihealueet