Uutinen 8.6.2023

Autismiliiton kuukauden nostot: toukokuu

Toukokuussa pidettiin liittokokous, järjestimme koulutuksia ja webinaareja. Kokemusasiantuntijamme olivat ahkerasti puhumassa. Kevään Autismi-lehti julkaistiin ja vaikutimme mm. vammaispalvelulain toteutukseen.

Julkaisemme kuukausittain nostoja toiminnastamme, jotta seuraajillemme syntyy parempi kuva siitä, mitä liitossa tehdään.

Toukokuussa:

• Järjestimme liittokokouksen Jyväskylässä. Uusi liittohallitus järjestäytyi.
  • Järjestimme jäsenjärjestöillemme koulutuksellisen tapaamisen Jyväskylässä aiheella raha ja talous. Paikalla oli 35 jäsenyhdistysten edustajaa.
  • Työstimme hankehakemuksia tulevaan STEA-hakuun. Haimme yhteensä 3 hanketta.
  • Valmistelimme vuosiselvityksiä STEAlle.
  • Annoimme lausunnon ja osallistuimme Valtakunnallisen vammaisneuvoston kuulemistilaisuuteen YK:n vammaissopimuksen kansallisen toimintaohjelman seurantaraportin valmistelusta.
  • Lausuimme ensitiedon antamisen suosituksesta.
  • Teimme vaikuttamistyötä yhdessä kehitysvammajärjestöjen kanssa vammaispalvelulain toimeenpanon turvaamiseksi.
  • Tapasimme Kelan edustajia neuropsykiatrisesta kuntoutuksesta. Huoli kuntoutuksen rahoituksesta poiki mielipidekirjoituksen Helsingin Sanomiin.
  • Tapasimme yhdessä ADHD-liiton kanssa opetushallituksen edustajia.
  • Pidimme kokemusasiantuntijan kanssa esityksen lapsi- ja perhepolitiikan neuvottelukunnassa autismikirjon lasten ja perheiden tuen tarpeista.
  • Liiton edustaja osallistui paneelikeskusteluun VR:n esteettömyysfoorumissa.
  • Vastasimme viiteen median yhteydenottoon. Annoimme haastattelun mm. Savon Sanomille ja vierailimme Ylellä Radio Suomen suorassa lähetyksessä.
  • Kevään Autismi-lehti ilmestyi. Osan lehtijutuista voi lukea Autismiliiton sivuilta.
  • Julkaisimme kaksi videotallennetta talvipäiviltä 2023
  • Somekampanjat järjestöjen rahoituksen turvaamiseksi (#100järjestötekoa) sekä kuntoutusviikon kunniaksi (#kuntoutusviikko).
  • Liiton kokemusasiantuntijat pitivät 27 puheenvuoroa.
  • Vastasimme neuvontapalveluun 17 päivänä.
  • Discord-alustalla oli autismikirjo-chat, jossa mukana liiton asiantuntija sekä kokemusasiantuntija.
  • Olimme Alue-Aunejen tukena polkaisemassa käyntiin Etelä-Pohjanmaan ja Pohjanmaan autismialan ammattilaisten Aunet-verkostoa. Tapaamisessa oli mukana 13 ammattilaista.
  • Olimme mukana järjestämässä Suomen ensimmäisiä Kansallisia dialogeja, keskustelun aiheena oli Epävarmuus neurokirjon perheessä.
  • Olimme mukana suunnittelemassa syksylle 2023 nepsytuen webinaaria Pohteella.
  • Yli 50 aiheesta kiinnostunutta osallistui Autismikirjo tutuksi -koulutukseen.
  • Yli 250 oli linjoilla Tunteet nepsykirjolla -koulutuksessa, joka järjestettiin yhdessä ADHD-liiton kanssa.
  • Liitolla oli vieraita Kroatian autismiyhdistyksestä. Keskustelimme ajankohtaisista aiheista, autismikirjon ihmisten ja heidän läheistensä oikeuksista ja palveluista sekä tutustuimme palveluihin Suomessa.
  • Koulutimme ja konsultoimme Liettuassa kuormituksesta ja haastavasta käyttäytymisestä, tavoitimme yli 100 ihmistä.
Nostoja Autismiliiton toiminnasta toukokuulta 2023. Kuvaan sisältyvä teksti kirjoitettu auki artikkelissa.

Aihealueet