Kaikille sopiva koulu
Suomen ratifioiman YK:n vammaissopimuksen artikla 24:n mukaan vammaisella lapsella ja nuorella on oikeus saada opetusta yleisessä koulutusjärjestelmässä yhdenvertaisesti muiden kanssa. Peruskoulua tulee kehittää niin, että kaikki lapset saavat yhdenvertaiset eväät toiselle asteelle siirtymiseen.
Sisällysluettelo
Klikkaamalla sisällysluettelon otsikoita siirryt sinua kiinnostavaan osioon tekstissä.
Kaikille sopivassa koulussa kaikilla, myös erityistä tukea tarvitsevilla lapsilla, on hyvä opiskella. Kaikille sopiva koulu edellyttää yksilöllistä ja riittävää tukea sekä kouluympäristön ja pedagogiikan esteettömyyttä ja saavutettavuutta. On varmistettava, että kouluilla on tarvittavat resurssit ja riittävä osaaminen kehittää toimintakäytäntöjään kaikkia lapsia ja heidän yksilöllisiä tarpeitaan huomioiviksi.
Moni autismikirjon oppilas jää vaille tarvitsemaansa tukea
Erityisluokkia ja -kouluja on monissa kunnissa lopetettu, mutta niissä aiemmin annettu vahva tuki ei ole siirtynyt oppilaiden mukana lähikouluun. Oppilaan lakisääteinen oikeus kolmiportaiseen oppimisen tukeen ei aina toteudu käytännössä. Koulujen ja kuntien mahdollisuuksissa tarjota oppilaille riittävää tukea on suuria eroja.
Autismikirjoon kuuluvat tyypillisesti vaikeudet aistisäätelyssä, toiminnanohjauksessa ja sosiaalisessa vuorovaikutuksessa. Ne altistavat autismikirjon oppilaat kuormittumiselle kouluympäristössä. Puutteelliset tukitoimet, avoimet oppimisympäristöt sekä opetussuunnitelmassa yhä enemmän painottuva itseohjautuvuus lisäävät autismikirjon oppilaan stressitasoa, minkä takia heillä voi olla vaikeuksia keskittyä ja osallistua opetukseen. Avoimissa oppimisympäristöissä melu, runsaat näköärsykkeet, struktuurin puute, vaihtuvat ja suuret opetusryhmät sekä ennakoimattomat siirtymät kuormittavat autismikirjon oppilaita. Korkea ja pitkään jatkuva kuormitus altistaa heitä mielenterveyden ongelmille. Pahimmillaan tästä seuraa kouluakäymättömyyttä ja syrjäytymistä.
Autismiliiton ehdotukset riittävän ja yksilöllisen oppimisen tuen varmistamiseksi
- Ulotetaan yhtenäinen oppimisen tuki koko koulutusjärjestelmään varhaiskasvatuksesta toiselle asteelle sekä määritellä tarkemmin tuen portaiden sisällöt ja tukitoimien laajuus.
- Lisätään etäopetus perusopetuslakiin yhtenä oppimisen tuen järjestämisen vaihtoehtona. Etäopetusta voitaisiin järjestää osa-aikaisesti tai tilapäisesti lähiopetuksen rinnalla siitä hyötyville tukea tarvitseville oppilaille. Etäopetuksesta saatujen kokemusten perusteella osa autismikirjon oppilaista hyötyy etäopetuksesta ja pystyy paremmin keskittymään opiskeluun, kun kouluympäristön aiheuttama sosiaalinen kuormitus ja aistikuormitus ovat poissa.
- Varmistetaan riittävä pienryhmäopetuksen saatavuus ja pienentää yleisopetuksen ryhmäkokoa.
- Ohjataan kuntien opetustoimia korvamerkityn rahoituksen ja informaatio-ohjauksen avulla riittävään avustajien myöntämiseen ja palkkaamiseen sekä muihin tukitoimiin.
- Varmistetaan rauhalliset ja aistiesteettömät tilat, jotka tukevat autismikirjon lasten oppimista. Koulutilojen kehittämisen tulee perustua tutkimustietoon ja oppilaiden ja vanhempien kokemustietoon, ei lyhytnäköisiin säästötavoitteisiin.
- Edellytetään kuntia vahvistamaan koulujen ja opettajien ammatillista osaamista autismikirjon oppilaan opettamisessa koulutuksella sekä konsultaatio- ja ohjauspalveluilla.
Lue lisää: